Perlukah Ambil Vitamin Setelah Dah Makan Sayur dan Buah?

"Saya tak ambil vitamin dah sebab saya makan sayur dan buah". "Perlu ke ambil vitamin? Semua tu boleh dapat daripada pemakanan kita". Aina selalu dapat komen-komen macam ni. Korang pernah terfikir macam ni tak? Meh baca post aina sampai habis lepas tu nilai lah perlu ke tak vitamin ni sebenarnya.
Perlukah Ambil Vitamin Setelah Dah Makan Sayur dan Buah
Ni sarapan pagi ammar. Nasi goreng penuh dengan carrot dan broccoli. Alhamdulillah dia suka sangat dan berjaya habiskan semangkuk nasi goreng.
Perlukah Ambil Vitamin Setelah Dah Makan Sayur dan Buah
Tapi walaupun ammar makan sayur dan buah, aina tetap berikan vitamin pada ammar. Bagi aina, pengambilan vitamin bukan alasan untuk tak bagi anak makan sayur dan buah langsung. 

Fungsi vitamin sebenarnya untuk melengkapkan nutrisi-nutrisi yang tak cukup melalui pemakanan kita. Bayangkan broccoli dan carrot tadi. Aina masak bersama nasi goreng. Bila kena haba, berapa banyak agaknya nutrien yang musnah? Jadi itulah fungsi vitamin, kita lengkapkan nutrisi harian. Bukan sebagai replacement makanan kita.
Perlukah Ambil Vitamin Setelah Dah Makan Sayur dan Buah?

Contoh mudah aina ambil ayam. Semua orang suka ayam kan? Tapi korang perasan tak banyak ayam sekarang size jumbo! Padahal kalau balik kampung ayam cekeding je. Takde la nak tahap obese.

Dulu pernah terjadi pada aina dan suami sendiri. Al-kisah aina beli ayam dan penjual ayam cakap arini ayam semua besar-besar. Takde yang kecil. Jadi aina pilih ayam paling 'kecil' dikalangan ayam-ayam besar tu dan malamnya aina masak ayam halia.

Nak jadikan cerita, lepas aina dan suami habis makan malam, 5 minit lepas tu, muka aina naik gatal, bersin tak berhenti, muka dah mula rasa bengkak. Ya Allah rasa seksanya. Dan bukan aina je, suami pun alami simptom yang sama. Dan kami buat keputusan untuk ke klinik dan doktor sendiri terkejut tengok kami suami isteri muka bengkak dan aina pula bersin tak berhenti.

Last-last masing-masing dapat suntikan daripada doktor untuk hentikan allergy reaction tu. Dan aina syukur sangat sebab malam tu ammar buat hal taknak makan nasi. Jadi dia tak makan ayam tu. Dia makan roti je. Allah lindungi Ammar. Jadi ammar takde apa-apa.

Hakikat sebenarnya hampir semua ayam daging yang kita makan ni disuntik hormon supaya cepat besar dan berat pun lebih besar daripada dulu. Selain itu, mereka juga disuntik dengan antibiotik supaya tidak mudah jatuh sakit. Banyak cara kan yang penternak buat untuk untung? Tapi yela, kalau tak buat macam ni, lambat la ayam nak membesar dan lambat la mereka dapat keuntungan. Jadi berhati-hati bila nak beli ayam. Boleh bayangkan berapa banyak bahan kimia masuk dalam badan?

Walaupun kita cukup bersenam sekalipun, kita masih perlukan vitamin sebagai pelindung (tingkatkan imunisasi badan) lawan macam-macam penyakit. Itulah fungsi utama nutriferon/

Kita dah cukup makanan seimbang pun perlukan vitamin untuk kita detoks macam-macam benda tak elok yang kita terpaksa telan selama ni. Sebab tu shaklee juga ada tawarkan DTX dan juga set detoks.

Hari-hari makan sayur dan buah tetapi masalahnya buah dan sayur sekarang tak seperti dulu. Semakin kurang nutrisi dan vitamin. Jadi sebab tu Shaklee ada vitamin A-Z, dan segala jenis mineral yang diperlukan oleh badan.
Perlukah Ambil Vitamin Setelah Dah Makan Sayur dan Buah?


Dan landmark study yang dijalankan oleh Dr. Gladys Block menunjukkan mereka yang mengambil vitamin Shaklee dalam jangka masa panjang menunjukkan tahap kesihatan jauh lebih baik daripada mereka yang tidak ambil apa-apa supplement atau yang mengambil supplement brand lain.
Perlukah Ambil Vitamin Setelah Dah Makan Sayur dan Buah
Dan lebih memeranjatkan, hasil kajian menunjukkan subjek yang mengambil vitamin brand lain mempunyai tahap kesihatan lebih teruk berbanding mereka yang tidak ambil apa-apa supplement. 

Patut la ada doktor yang against dengan pengambilan supplement. Sebabkan ada yang beri kesan buruk dalam jangka masa panjang.

Jadi sebab tu kami sekeluarga pilih shaklee. Tak berani nak ambil sebarangan supplement yang kita tak tahu kesan jangka masa panjang dia macam mana. Sebab penyakit-penyakit kronik terjadi bukan masa sehari dua. Tapi bertahun-tahun sebelum menunjukkan simptom-simptom nya.

Jadi kalau nak ambil supplement pastikan ia berasaskan sumber semulajadi (bukan sintetik), selamat diambil dalam jangka masa panjang (terbukti melalui landmark study, bukan omong2 kosong syok sendiri) dan yang paling penting berkesan.

Dan shaklee ada 3 elements penting tu. Jadi buat apa susah-susah cari vitamin lain. Shaklee kan hado.
Perlukah Ambil Vitamin Setelah Dah Makan Sayur dan Buah

Pendek kata, vitamin bukan lagi pilihan. Kita semua, keluarga kita dan orang lain pun sangat-sangat perlukan vitamin. Tambahan pula, kita dah tak hidup zaman atok/nenek kita yang bebas bahan kimia bahaya dan juga pencemaran. Kita sekarang di zaman pengilang, petani & penternak yang sanggup buat apa saja asalkan mereka dapat keuntungan yang tinggi. 

Tak tahu nak beli mana? Boleh roger aina ye. Bukan setakat beli vitamin gitu je,siap dengan consultation sekali aina bagi. Dan paling best, sambil makan untuk sihat, boleh juga jana pendapatan sekali. Dah terbukti ramai yang berjaya dapat pendapatan sampingan sehingga 4-5 angka! Bonus shaklee sahaja 10 kali ganda lebih banyak daripada gaji kerja hakiki. Semuanya dilakukan daripada rumah sahaja. Kalau nak tahu lebih lanjut, boleh pm aina k. Bersama-sama kita sihat dan kaya dunia dan akhirat.


FB : Aina Amin
No ID: 1092280
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos. 

Anda berminat menjadi pengedar Shaklee?

Dengan kualiti produk yang terjamin dan keberkesanannya terbukti selamat dan berkesan melalui landmark study, saya memerlukan pengedar di seluruh Malaysia.

Hubungi Aina 013-9695362 jika berminat untuk menjana income sehingga 5-6 angka bersama Shaklee. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

2 comments:

  1. bg cpt kurus pnya ada ka. dah cuba byk produk.. huhukk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada.. Kalau berminat boleh pm saya ye en. Zul. Saya akan bagi konsultasi sekali. 😊

      Delete

Powered by Blogger.