9 Punca Susu Badan Semakin Berkurangan Para Ibu Wajib Tahu

Friday, March 24, 2017
Setiap ibu pasti inginkan yang terbaik untuk anak mereka. Sebab ramai yang bercita-cita ingin susukan anak masing-masing sekurang-kurangnya 2 tahun. Kerana kita tahu khasiat susu ibu yang tiada bandingan. Even susu paling mahal pun tak boleh lawan susu ibu. Tetapi tempoh penyusuan bukanlah satu perjalanan yang mudah. Ada ups dan down nya. Dan kadang-kadang akan berlaku susu badan semakin berkurangan. Kenapa?

9 Punca Susu Badan Semakin Berkurangan para ibu wajib tahu

Terdapat beberapa punca yang boleh menyebabkan susu badan semakin berkurangan. Jom kita tengok satu-satu. Apabila kita tahu punca, mudah untuk kita selesaikan masalah.

1) Tidak Mendapat Rehat Yang Secukupnya: 
Bersalin, berpantang dan menyusukan anak boleh membuatkan badan seorang ibu rasa penat sangat. Kepenatan yang melampau boleh menganggu proses penyusuan. Salah satu masalah biasa yang boleh sebabkan susu berkurangan. Beberapa minggu pertama selepas bersalin memang akan rasa penat yang amat. Jadi sangat penting untuk ibu untuk dapatkan rehat secukupnya.

2) Tidak Menjaga Kesihatan:
Bila badan jatuh sakit atau berlaku jangkitan kuman, badan akan hasilkan kurang susu. Jika sebabkan demam atau apa-apa masalah kesihatan, dapatkan khidmat nasihat pegawai perubatan. Masalah thyroid dan anemia juga boleh menganggu dengan penghasilan susu badan.

3) Pengambilan Kafein Yang Terlampau Banyak:

9 Punca Susu Badan Semakin Berkurangan para ibu wajib tahu
Pengambilan kafein seperti kopi, teh dan coklat dalam kuantiti yang sederhana tidak menjadi masalah. Tetapi bila diambil dalam kuantiti yang banyak, akan menyebabkan berlakunya dehidrasi dalam badan dan mengurangkan penghasilan susu badan. Terlampau banyak kafein juga boleh memberi kesan kepada bayi kerana terdapat kajian menunjukkan bayi boleh menerima kafein melalui susu badan. Ini akan memberi kesan kepada masalah tidur bayi.

4) Pengambilan Ubat:
Terdapat beberapa jenis ubat yang boleh memberi kesan kepada penghasilan susu badan. Antihistamine, decongestants dan diuretics semua memberi kesan negatif kepada produksi susu badan. Jadi, inform doktor yang merawat kita yang kita sedang susukan anak supaya doktor dapat prescribe ubat yang sesuai.

5) Terlalu Tertekan:

9 Punca Susu Badan Semakin Berkurangan para ibu wajib tahu
Tertekan secara fizikal, emosi dan psychological boleh memberi kesan kepada pengahsilan susu badan. Kajian menunjukkan tekanan boleh menyebabkan penghasilan hormon oxytocin berkurangan. Hormon oxytocin adalah hormon yang bertanggungjawab dalam penghasilan susu badan.

6) Pengambilan Pil Perancang:
9 Punca Susu Badan Semakin Berkurangan para ibu wajib tahu
Jika anda sedang mengambil pil perancang, ia boleh jadi punca berlakunya susu badan semakin berkurangan. Sesetengah pil perancang mengandungi estrogen, sejenis hormon yang akan menyebabkan produksi susu badan berkurangan. Boleh rancang dengan doktor untuk menggunakan pil perancang yang mengandungi progestrone sahaja.

7) Hamil Lagi:
Jika anda hamil, hormon kehamilan boleh menyebabkan penghasilan susu badan terganggu. 

8) Kekurangan Minum Air Kosong:
9 Punca Susu Badan Semakin Berkurangan para ibu wajib tahu
Untuk hasilkan susu badan, ia perlukan air yang mencukupi. Jadikan pastikan sentiasa cukupkan keperluan air dan elakkan badan dehidrasi.


9) Pengambilan Diet Yang Tidak Seimbang:
Pengambilan diet yang seimbang terbukti memberi kesan kepada susu badan. Pemakanan yang seimbang dan sihat dapat membantu badan menjadi lebih bertenaga dan sihat. Jadi lebih mudah untuk badan kita hasilkan susu badan.


Selain lakukan petua-petua untuk banyakkan susu badan, aina cadangkan ambil juga supplement untuk membantu tingkatkan susu badan. Antara supplement shaklee yang sangat membantu untuk tingkatkan jumlah susu badan ialah ESP, Alfalfa, ostematrix. 3 ini adalah supplement wajib aina ambil waktu aina susukan ammar dulu. Sangat membantu kerana aina juga pernah alami masalah susu merundum semasa dalam tempoh penyusuan. Dan alhamdulillah aina berjaya susukan ammar sehingga 2 tahun.

9 Punca Susu Badan Semakin Berkurangan para ibu wajib tahu


Apa kata mereka yang telah amalkan Shaklee waktu tempoh penyusuan?

9 Punca Susu Badan Semakin Berkurangan para ibu wajib tahu

9 Punca Susu Badan Semakin Berkurangan para ibu wajib tahu

9 Punca Susu Badan Semakin Berkurangan para ibu wajib tahu

9 Punca Susu Badan Semakin Berkurangan para ibu wajib tahu

Untuk menjayakan tempoh penyusuan sehingga 2 tahun ni yang paling penting perlunya ilmu dan kesabaran. Tak boleh mudah putus asa dan terus berikan susu formula dengan alasan tiada susu. Kerana sekali dah berikan susu formula, demand susu badan semakin berkurangan dan akhirnya badan terus tak hasilkan susu dah kerana tiada demand.

Jadi bagi mereka yang tercari-cari set menyusu untuk bantu sepanjang tempoh penyusuan, boleh roger aina. Aina akan kongsikan macam-macam tips sepanjang tempoh penyusuan. Bersama-sama kita semua rasa nikmatnya dapat susukan anak sehinga 2 tahun.

 
FB : Aina Amin
No ID: 1092280
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos. 

Anda berminat menjadi pengedar Shaklee?

Dengan kualiti produk yang terjamin dan keberkesanannya terbukti selamat dan berkesan melalui landmark study, saya memerlukan pengedar di seluruh Malaysia.

Hubungi Aina 013-9695362 jika berminat untuk menjana income sehingga 5-6 angka bersama Shaklee. Kehadiran anda amat dialu-alukan.




1 comment:

Powered by Blogger.