Pengaruh Pemakanan Terhadap Perkembangan Kanak-kanak

Sebagai ibu bapa, kita perlu cakna dengan pemakanan anak-anak kita daripada mula mereka dah boleh makan sehingga la mereka besar. Nutrisi seorang kanak-kanak terima untuk 5 tahun pertama hidup mereka akan memberi kesan kepada kesihatan mereka pada masa akan datang. Kekurangan nutrisi yang diperlukan oleh kanak-kanak yang sedang membesar akan memberi kesan kepada perkembangann mereka.
 
Antara kesan jika seorang kanak-kanak tidak mendapat nutrisi secukupnya:

1) Perkembangan fizikal

Satu kajian yang diterbitkan di "New England Journal of Medicine" oleh para doktor H. Peter Chase dan Harold P. Martin, telah membuat pemerhatian terhadap kanak-kanak yang telah warded kerana tak cukup nutrisi semasa setahun pertama hidup mereka. Para doktor telah temui, kanak-kanak ini bersaiz lebih kecil berbanding dengan kanak -kanak yang cukup nutrisi, walaupun selepas 3-4 tahun kemudian. Dalam satu kajian yang berbeza, Akademi Nutrisi dan Dietetik telah nyatakan, kekurangan nutrisi dan juga makan berlebihan boelh menyebabkan kanak-kanak itu mempunyai masalah berat badan di masa depan.

2) Perkembangan Pendidikan dan Intelektual

Satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2010 di "The Journal of Nutriton" menunjukkan kanak-kanak 2 tahun yang tidak menerima nutrisi yang secukupnya mempunyai 16% probability untuk gagaldi awal pendidikan mereka. Pentingnya kanak-kanak mendapat nutrisi yang secukupnya seawal 2 tahun pertama kerana waktu tu  otak kanak-kanak sedang berkembang dengan cepatnya. Jadi penting bagi kita sebagai ibu bapa untuk memberi nutrisi yang terbaik untuk mereka.

3) Perkembangan emosi dan psychology

Kekurangan nutrisi dalam diri kanak-kanak sangat memberi kesan kepada emosi dan psychology. Dr. Lawrence Wilson daripada Center of Development telah membuat kajian kaitan isu psychiatric dengan analisis mineral dalam sampel rambut kanak-kanak. Dan korang tau tak, sesetengah mineral seperti kalsium telah terbukti sangat penting dalam perkembangan emosi kanak-kanak selain daripada perkembangan fizikal mereka.

4) Pembentukan Sifat Kanak-kanak

Dr. David E. Barrett (psychologist daripada Harvard Medical School) dan Dr. Marian Radke-Yarrow (psychologist daripada National Institute of Health Child Development) telah membuat kajian fokus kepada isu tingkah laku kanak-kanak lingkungan 6-8 tahun. Berdasarkan kajian mereka, tingkah laku mereka lebih cenderung kepada sikap yang negatif akibat daripada kekurangan nutrisi. Dalam kajian mereka, kanak-kanak yang  kurang nutrisi pada 2 tahun pertama kehidupan mereka menunjukkan tingkah laku ynag kurang aktif dan kurang memberi kerjasama berbanding dengan mereka yang cukup nutrisi.

Sebab itu seawal 2 tahun pertama hidup anak kita, sangat sangat sangat sangat penting untuk menitik beratkan pemakanan yang seimbang buat mereka. Cukup segala nutrisi (karbohidrat, protein, vitamin dan mineral, lemak) untuk pastikan mereka membesar dengan baik.

Tapi masalah utama bagi kita adalah untuk suruh anak-anak makan sayur kan? Aina sendiri pun ada masalah yang sama. Macam-macam cara pujuk ammar untuk makan sayur dan buah kerana mostly vitamin dan minerals daripada situ. Kadang-kadang dia akan makan, kadang-kadang tak.

Jadi apa yang kita boleh buat, berikan supplement untuk topup mana-mana nutrisi yang kurang. Ingat ye, supplement bukan pengganti makanan. Bukan bile dah bagi vitamin, dah tak perlu bagi real food. No no no no. Yang terbaik berikan makanan seimbang. Kemudian topup dengan supplement.

Shaklee ada mengeluarkan vitamin yang khas untuk anak-anak. Vitalea, mealshake dan chew vitamin c. 

Vitalea for children
 
Vitalea for children ni dihasilkan melalui kajian sains pemakanan yang telah dijalankan lebih 100 tahun serta bersandarkan panduan kepakaran para pakar pemakanan dan saintis penyelidik Shaklee. Ia mengandungi mikronutrien berspektrum luas. Ia membekalkan 18 Vitamin dan Mineral yang penting untuk pertumbuhan dan perkembangan normal kanak-kanak. Dan yang paling bestnya, rumusan vitalea untuk kanak-kanak ini tidak  merosakkan gigi kerana tiada langsung gula ditambah. Ia dirumus dengan pemanis asli xylitol yang tidak menyebabkan kaviti. Mempunyai perasa anggur yang sangat sedap untuk dikunyah.

Mealshake
 
Kita sebagai ibu bapa faham sangat la dengan gaya hidup yang lasak dan sentiasa berlari aktif anak-anak kita kan? Sampai mereka tidak punya waktu untuk duduk diam menikmati makanan yang seimbang. Sebab itulah mereka perlukan pilihan makanan segera yang baik untuk mereka dengan pilihan kandungan rendah lemak dan rendak glisemik seumpama Shaklee Meal Shakes. Melashake memberikan 19 vitamin dan mineral penting sebagai asas nutrien untuk kanak-kanak yang sedang membesar dan remaja untuk kekal sihat dan kuat. Ia juga adalah sumber pemakanan serat dan protein terbaik. Kalau anak-anak yang ada masalah sembelit, memang elok sangat ambil mealshake. Selain tu, kaya dengan sumber kalsium.

Chewable Vitamin C
 
Untuk meningkat sistem pertahanan anak-anak, elok sangat bagi anak-anak kunyah vitamin C ni. 

Dan untuk kepentingan perkembangan otak dan saraf anak-anak, aina cadangkan tambah lah omega guard. Omega guard kaya dengan omega-3 yang penting untuk perkembangan otak dan saraf. Bila otak dapat berkembang dengan baik, tumpuan dalam pembelajaran pun akan semakin baik.

Dan suka aina nak ingatkan, bila pilih vitamin, pilihlah yang semulajadi, berkesan dan selamat. Jangan sesekali pilih vitamin sintetik yang dapat memberi kesan yang tidak elok untuk jangka masa panjang. Dan satu lagi kebiasaannya vitamin kanak-kanak ada tambahan gula untuk menyedapkan lagi vitamin. Vitamin jenis ni tak elok untuk gigi anak-anak kita. Sebab tu aina pilih shaklee sebab vitaminnya daripada sumber semulajadi, diyakini berkesan dan selamat. Dan yang penting tiada tambahn gula, perasa tiruan atau pewarna tiruan. 

Mana nak beli vitamin ni? Dont worry, roger je aina 013.969.5362 atau klik je butang buy now kat bawah tu. Khusus untuk customer aina, aina akan berikan konsultasi sepanjang hayat merangkumi cara makan vitamin, tips-tips dan macam-macam lagi la info yang menarik aina nak share. Jadi jangan lupa hubungi aina k.
 
FB : Aina Amin
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos.

No comments:

Powered by Blogger.