4 Perkara Yang Perlu Dilakukan Untuk Berniaga Daripada Rumah

Sunday, January 29, 2017
"Jadi suri rumah pun dah sibuk macam apa. Kalau mula berniaga tak tau la jadi apa". Pernah tak terfikir macam tu untuk para ibu yang meman duduk rumah? Sebelum ni aina salah seorang yang fikir macam tu tau. Anak bangun je, tangan mula macam sotong. Nak kena masak, basuh baju, jemur baju, kemas rumah, uruskan anak. Jadi bilanya nak berniaga? 
 
Haa..sebenarnya kalau kita pandai uruskan masa, berniaga daripada rumah akan menjadi mudah je. Takde pun episode stress ni. Tu semua aina belajar dengan mentor bisnes aina. Macam mana nak manage masa. Apa yang aina belajar?

1) Wajib buat to-do-list setiap hari

 

To-do-list ni kena senaraikan kerja yang kita nak buat, pukul berapa nak buat. Tampal list di tempat yang mudah untuk kita tengok. Contoh bangun pagi pukul berapa lepas tu nak buat apa. Wajib ikut semua benda yang kita tulis tu. Tak boleh tiba-tiba nak selit, "eh, nak tengok tv kejap la", "nak rest jap la", "nak tengok fb kejap la sambil rest". No..no..no..selagi tak siap semua to-do-list, selagi tu jangan menyimpang buat benda lain.

2) Adakan SOHO

 
Sebelum ni aina pernah cerita pasal SOHO impian aina kan? Boleh baca sini kalau tak baca lagi. Pentingnya SOHO untuk mereka yang nak berniaga daripada rumah supaya dapat buat semua kerja-kerja bisnes secara sistematik. Dan feeling dia lain. Kalau buat kerja depan tv, nanti tiba-tiba nak tengok tv. Bila buat kerja ataskatil, tiba-tiba nak tidur pula. Haaa, sebab tu pentingnya ada satu workstation khas untuk kita buat kerja. Untuk update blog, fb page, ig, nak uruskan order, update customer, follow up,file2 berkaitan dengan bisnes, semuanya boleh dibuat atau letak di SOHO.

3) Dah ada menu untuk dimasak

Biasa nak fikir menu nak masak je dah manil masa berjam2 kan? Haa..kali ni cuba fikir siap-siap dah menu apa nak masak. Awal-awal pagi dah siapkan masak untuk tengahari sekali supaya lepas tu dapat tumpukan perhatian kepada bisnes. Tak perlu nak masak ikan siakap 5 rasa, asam pedas special, masak je menu yang simple, cepat dan senang untuk menjimatkan masa. Ingat, untuk kita dan anak je makan. Bukan nak ajak orang lain makan. Asalkan menu yang sihat dan seimbang, dah cukup. 

4) Set Target harian, mingguan dan bulanan.
 
Bila kita set target, akan nampak lebih jelas apa yang kita perlu lakukan setiap hari. Sebab bila set target, action plan kena tulis juga. Contoh dalam bisnes shaklee, set target berapa uv nak achieve dalam masa sehari, seminggu dan sebulan. Semua wajib tulis dan tampal kat tempat yang kita akan tengok selalu. Bila tulis ni, akan rangsang minda separa sedar kita untuk ada sikap nak taknak AKU KENA JUGA BUAT! Bila dah ada action plan, kita dah tau apa yang perlu kita lakukan. Takde la duduk termenung pastu fikir, benda nak kena buat ni? Ingat, bila nak buat bisnes ni, TIME IS MONEY tau! Tak boleh duduk diam tak buat pape.

Yang ni jela kut dulu aina share. Nak tau lagi tips-tips berniaga daripada rumah, meh join team bisnes aina. Macam-macam lagi tips dan cara berniaga yang akan diajar. Bagi yang takde pengalaman buat bisnes pun takpe. Kita sama-sama belajar. Kebanyakkan yang buat bisnes shaklee ni pun ramai takde pengalaman dalam berniaga. Kalau pernah pun, selalunya tak dapat income seperti yang diharapkan. Dan alhamdulillah di kalangan peniaga shaklee, kami diberi tunjuk ajar dan cara yang betul untuk buat bisnes.

Jadi, jika berminat nak jana pendapatan dengan menjual produk supplement no1 dunia yang terbukti melalui landmark study, meh join team aina. Pm/whatsapp aina untuk aklumat lanjut. Modal untuk mulakan bisnes tak malah pun. RM79.50 je. Murah kan? 

FB : Aina Amin
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos.

No comments:

Powered by Blogger.