Cara menurunkan berat badan dengan selamat dan berkesan

Tuesday, January 24, 2017
Sekarang macam-macam cara nak kuruskan badan dan tak kurang juga produk untuk kuruskan badan yang ada di pasaran. Tetapi berkesan ke semua tu? Bagaimana cara untuk menurunkan berat badan dengan betul dan selamat sebenarnya?

 

Bila ditanya mengenai diet, aina secara personally lebih setuju jika mengambil diet yang seimbang (tak perlu cut-off karbohidrat totally) tetapi ambil pada kadar yang sederhana. Sebab bila kita tidak ambil karbohidrat (sumber tenaga yang utama), ia boleh menyebabkan berlakunya ketosis.
Sebelum ni ada orang pernah tanya apa itu ketosis.

Secara ringkasnya, ketosis adalah keadaan dimana apabila kurangnya karbohidrat, badan akan guna lemak untuk hasilkan glucose sebagai tenaga. Masa ni, glucose dalam darah akan meningkat.

Kebiasaannya ketosis berlaku sewaktu puasa. Tetapi hanya pada level yang rendah which is completely normal.

Tetapi, bila level ketosis tinggi, ini yang boleh mengundang bahaya yang boleh menyebabkan satu keadaan yang dipanggil ketoacidosis. Ketoacidosis adalah satu keadaan di mana level ketone dan gula dalam darah tinggi. Ini menyebabkan darah akan jadi acidic dan toxic. Antara symptom nya akan mula rasa tak bertenaga, pening, rasa nak muntah, pitam dan banyak lagi masalah akan berlaku! Komplikasi terhadap fungsi-fungsi organ juga akan terjejas.

Tetapi bila cut-off karbohidrat boleh turun sampai 3-4kg seminggu!

Korang tau tak? Penurunan berat badan yang sihat adalah sebanyak 0.5-1 kg seminggu. Lebih dari itu, ianya tidak sihat kerana dikhuatiri anda hilang air, otot badan berbanding lemak sebenarnya! Jadi yang terbaik bila nak timbang, check sekali total bady fat dan juga muscle dalam badan untuk tau yang turun tu lemak atau otot.

Dan kebiasaannya, bila berat badan turun cepat, dan once kita start ambil semula karbohidrat  dalam diet harian, berat akan cepat naik. Sebabnya, metabolisma badan dah drop sebelum ni.

Oleh itu, jika ingin menurunkan berat badan dengan selamat dan berkesan, perkara yang paling penting yang kita perlu buat ialah:
🍃 makanlah secara sihat dan seimbang. 
🍃Kawal jumlah hidangan setiap kumpulan makanan
🍃 amalkan cara hidup yang sihat, dan bersenamlah.
🍃 Pengiraan kalori intake dan restriction calorie intake penting.

Yang penting semua ni perlukan keazaman dan disiplin. Dan Shaklee ada menawarkan produk untuk menurunkan berat badan dengan cara yang selamat dan berkesan. Nak tahu? Baca sini.

     

Ok, itu je yang aina nak share. Semoga dapat memberi manfaat kepada semua! Kalau berminat dengan produk untuk menurunkan berat badan dengan selamat, boleh klik di gambar bawah atau pm/whatsapp je aina. Setiap pembelin produk shaklee dengan aina, akan dapat free consultation sepanjang hayat tau! Jadi, moh ler kita berubah cara makan dan gaya hidup kita ke arah yang lebih sihat.

 

FB : Aina Amin
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos.










No comments:

Powered by Blogger.