Betul ke soya bahaya sehingga boleh menyebabkan kanser?

Friday, January 06, 2017
Orang selalu cakap  pengambilan soya boleh meningkatkan risiko kanser terutama kanser payudara. Betul ke fakta ni? Masa aina pregnant dulu, aina hanya boleh minum soya je sebab tak lalu minum susu. Tapi nurse pesan jangan minum banyak sangat takut kemungkinan kulit anak jadi snagat sensitif. Betul ke? Bagi aina, benda pertama sekali kita harus faham apakah perbezaan GMO vs NON-GMO soya.


Korang tau tak?


Kalau ikut statistik, 98% soya yang dijual di Malaysia adalah import daripada US dan lebih 90% soya di US pula telah diubah genetiknya dalam erti kata lain GMO-soya. Tujuan utama produk GMO adalah untuk memenuhi keperluan makanan seluruh dunia. Tapi bagaimana pula dengan soya?

Kebanyakkan soya yang ditanam di US telah diubah genetiknya supaya apabila disembur dengan racun perosak, ia tidak akan mati. Pasaran soya ni sangat besar. Jadi, untuk mendapatkan keuntungan yang lebih, mereka perlukan tanaman soya yang mempunyai ketahanan tinggi apabila disembur racun perosak dan kadar tumbesaran ia adalah cepat supaya dapat memenuhi permintaan pasaran. Masalah utama adalah soya adalah sejenis makanan legume. Dalam erti kata lain, ia akan menyerap racun-racun yang telah disembur ke dalam biji soya.  Jadi persoalan sekarang ialah, penyebab utama kanser sekarang adalah sebab makan racun-racun yang diserap dalam soya atau sebab soya tu sendiri?

Bagaimana pula dengan Non-GMO soya?

Non-GMO soya seperti ESP mengandungi kandungan isoflavone yang tinggi. Kenapa? Kacang soya ini diproses menggunakan air (bukan alkohol) bertujuan untuk mengekalkan kandungan isoflavone dalam soya. Boleh rujuk di sini untuk maklumat lanjut.

 

Apa pula isoflavone dan fungsi utama?

Isoflavone adalah sejenis phytoestrogen. Ia mempunyai struktur kimia seperti hormon estrogen. Disebabkan oleh ini, ramai yang berpendapat ia juga boleh menyebabkan kanser payudara. Betul ke?

Menurut American Cancer Society, isoflavone boleh bertindak seperti estrogen. Tetapi ia juga mempunyai sifat anti-estrogen juga. Jadi, fungsi isoflavone ialah ia akan bersaing dengan estrogen dalam badan untuk mengurangkan risiko masalah kesihatan akibat estrogen yang berlebihan atau kurang. Senang cerita, isoflavone ni lah bertanggungjawab untuk menstabilkan semula hormon dalam badan. Selain itu, ia juga dapat membantu melawan pertumbuhan tumor kerana ia mampu melawan sel-sel kanser. Jadi, ini menunjukkan soya bukanlah penyebab kanser terutama kanser payudara. Malah dapat mengurangkan risiko dapat kanser lagi. Terdapat beberapa kajian yang menyokong fakta ini.

Boleh baca dengan lebih lanjut di:



Bukan itu sahaja, makanan soya kaya dengan serat. Pengambilan makanan tinggi serat dapat membantu menurunkan risiko beberapa jenis kanser termasuklah kanser usus. Terdapat satu kajian yang dijalankan di kalangan pesakit yang survive daripada kanser prostat menunjukkan pengambilan makanan soya dapat menurunkan paras PSA.

Dan banyak lagi tau kajian mengenai kaitan soya dengan kesihatan seperti kesihatan jantung, kulit, menurunkan kolestrol, mengurangkan risiko neural tube defects pada bayi dalam kandungan dan macam-macam lagi. Dan paling best, soya adalah protein daripada tumbuhan yang lengkap dengan 9 jenis asid amino perlu.


Jadi, bahaya ke ambil soya ni? Bagi aina tak dengan syarat soya yang kita ambil mestilah daripada non-gmo soya. Untuk aina dan keluarga semestinya kami pilih soya daripada ESP Shaklee. Terbukti diperbuat daripada non-gmo soya dan proses soya nya dibasuh menggunakan air untuk mengekalkan kandungan isoflavone.

Apa kata mereka yang dah cuba ESP?

 
 
 
 
 
Dan aina, suami dan ammar personally memang suka sangat minum esp ni. Terutama bila mix dengan freshmilk. Memang kena selalu pau dengan ammar tau! Rugi kalau tak try. Bila konsisten, memang boleh nampak perubahan pada kulit kita. Kalau korang nak try, boleh pm/whatsapp aina atau boleh directly beli daripada Shaklee dengan klik link bawah ni k. Konsultasi percuma aina berikan kepada semua customer aina.

 

FB : Aina Amin
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos.

 

No comments:

Powered by Blogger.