Kenapa Pentingnya Ambil Supplement Walaupun Suka Makan Sayur dan Buahan

Thursday, December 22, 2016
Korang tau tak? Masa zaman datuk dan nenek kita dulu, padi hanya boleh dituai sebanyak dua kali sahaja setahun. Tetapi, dengan kepesatan teknologi dalam industri ini, sekarang padi dituai 4 kali dalam tempoh hanya satu tahun!
 
Kemajuan dalam bidang ini membolehkan kita mempercepat dan gandakan tuaian padi. Sepatutnya bagus la kan? Sebab semua orang akan cukup makan. Tapi apakah kesannya?

Dulu semasa padi hanya boleh dituai 2 kali setahun, tanah-tanah bendang itu mempunyai masa yang cukup untuk mengembalikan nutrisi-nutrisi tanah yang hilang. Jadi, padi-padi yang terhasil pada masa itu, bukan setakat mengenyangkan perut tetapi membekalkan cukup nutrisi buat kita.

Tetai sekarang bila padi dituai sampai 4 kali setahun, tanah tidak cukup masa untuk kembalikan nutrisi tanah. Belum cukup nutrisi dikembalikan, padi sudah dituai semula. Akibatnya? hasil tuaian meningkat 2 kali ganda namun kadar nutrisi yang terkandung dalam setiap butir beras yang dimakan semakin kurang.

Begitu juga yang terjadi kepada semua jenis tanaman komersial sekarang seperti sayur-sayuran dan buah-buahan seperti sawi, kangkung, tembikai, durian dan sebagainya. Walau pun kita sudah makan banyak sayur dan buah namun sebenarnya nutrisi sudah jauh lebih berkurang. Sebabnya tanah tu sendiri tidak sempat untuk mengembalikan nutrisi secukupnya.

Belum lagi cerita pasal berapa banyak pestisid, racun dan bahan kimia disembur. Semakin kurang la zat dalam tanaman tu akibat racun perosak.

Dan itu juga boleh menjadi antara sebab kenapa orang sekarang mudah sangat dapat penyakit. Kalau orang dulu-dulu, dah tua baru dapat kencing manis, darah tinggi. Tapi sekarang seawal 20an dah didiagnos dengan darah tinggi dan kencing manis. Mana silap kita? 

Sebab itu pentingnya kena topup semua keperluan nutrien kita dengan supplement. Paling kurang ambil la vitalea. Lengkap 24 vitamin dan mineral dalam tu untuk topup mana-mana yang kurang.

Jadi, makan supplement bukan untuk menggantikan real food ye. No...no..no... tapi untuk tampal mana2 nutrien yang rompong supaya badan kita mendapat nutrien yang secukupnya dan sekaligus dapat berfungsi pada tahap optimum. 

Dan bila pilih supplement, pilih la yang selamat dan semulajadi. Jangan pula ambil yang sintetik ya.😎😎

FB : Aina Amin
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos.


No comments:

Powered by Blogger.