6 Tips Ibu Hamil dan Menyusu Kekal Bertenaga Di Bulan Puasa

Assalamu'alaikum

Insya'Allah, Khamis ni bertemu lagi kita dengan bulan Ramadhan, bulan yang penuh keberkatan dan bulan orang berlumba2 nak gandakan amalan dan pahala. Bila nak hampiri bulan Ramadhan ni, ramai kawan2 saya yang sedang hamil dan juga yang sedang menysukan bayi sering bertanya boleh ke berpuasa semasa hamil? terjejas tak kandungan? susu makin kurang ke tak? lembik tak waktu berpuasa? Memang sering menjadi kerisauan para ibu jika mereka rasa tidak cukup nutrien, keperluan anak pun makin kurang.

Saya pernah lalui kedua-dua fasa. Hamil dan menyusukan bayi di bulan puasa. Berpuasa di awal kehamilan memang mencabar kerana masalah morning sickness yang melanda diri. Cabaran berpuasa ketika menyusu pula, perut asyik lapar je tiap kali susukan bayi dan tekak rasa kering dan haus yang amat. Tapi alhamdulillah, saya berjaya puasa penuh di bulan puasa tahun lepas walaupun sedang susukan anak sepenuhnya. Jom saya nak kongsikan tips bagaimana nak kekal bertenaga sepanjang bulan puasa ni berdasarkan pengalaman saya dan juga orang lain. =)

Tips #1

Niat dan berdoa kepada Allah semoga dipermudahkan urusan kita nak berpuasa dan sentiasa rasa bertenaga sepanjang bulan puasa. Apa-apa pun yang kita nak, mesti dahulu kan Allah. Minta la apa-apa pun dengan Maha Pemberi. Kita nak buat benda baik dan wajib, mesti la Allah akan tolong kan?=)

Tips #2

Sahur adalah wajib. Macam mana pun wajib bersahur. Jangan skip langsung sahur. Bila waktu sahur?Bukan pukul 12 tgh malam tau..no..no..no..Mestila sahur selewat mungkin. Sebolehnya setengah jam sebelum waktu imsak atau sebelum masuk waktu subuh. Apakah menu sahur yang terbaik dan yang perlu dielakkan?

Perlu: Makan makanan tinggi kandungan potassium kerana ia mampu mengekalkan air dalam badan dan melambatkan rasa dahaga. Antara makanan yang tinggi potassium adalah pisang, susu, kurma, avocado, pic kering dan kacang peas. Selain itu, minum air masak secukupnya.

Elak: Elak makan makanan yang tinggi sodium kerana ia boleh menyebabkan badan cepat dehidrat dan menyebabkan kita dahaga dengan cepat. Antara makanan yang tinggi sodium seperti pizza, fast food, burger, makanan ringan dan kebab.

Tips #3

Elakkan tidur selepas sahur kerana sistem pencernaan kita memerlukan masa 3 jam untuk mencernakan semua makanan kita. Apabila kita tidur, sistem pencernaan kita akan kurang efektif dan menyebabkan makanan yang dimakan waktu sahur tidak tercerna dengan sempurna. Jadi kita akan berasa letih dan tidak bermaya sepanjang hari.

Tips #4

Cukupkan keperluan air sebanyak 3 liter sehari. Bagaimana nak cukupkan kuantiti air? Mudah sahaja, daripada waktu berbuka hingga ke sahur, cuba cukupkan keperluan air. Minum setiap sejam. Kalau minum banyak2 terus waktu sahur, perut pun boleh kembung. =)

Tips #5

Sentiasa pump atau direct breastfeed bayi anda. Cuba kosongkan cik 'b' anda sekerap mungkin kerana susu terhasil apabila ada demand. Bila cik 'b' asyik kosong, maksudnya kita menghantar signal ke otak untuk menghasilkan lebih susu. High demand maka makin banyak la pengeluaran susu.

Tips#6

Amalkan makanan tambahan atau supplemen untuk mencukupkan nutrien dalam badan dan mengekalkan badan sentiasa hidrat. Saya nak perkenalkan Mighty 3 Gem Set. Set ni dah banyak membantu para ibu yang hamil dan menyusu untuk berpuasa penuh dan sentiasa kekal bertenaga sepanjang bulan Ramadhan. Jom tengok apakah Mighty 3 Gem Set.

1) ESP

ESP (Energizing Soy Protein) mampu membekalkan tenaga yang berpanjangan dan buat perut lambat rasa lapar. Ia juga sesuai diamalkan oleh mereka yang ada masalah gastrik kerana ia membantu untuk elak pedih perut. Bagaimana ESP bertindak? ESP mempunyai glisemik indeks yang rendah, ia akan melepaskan tenaga secara perlahan-lahan. Saya memang amalkan ESP walaupun bukan bulan puasa. Selain ia membantu saya membanyakkan susu, ia juga memberi saya tenaga sepanjang hari!

2) Performance Drink

Penyahidratan merupakan punca utama yang mengakibatkan badan lesu dan tak bermaya. Performance drink telah terbukti secara klinikal mampu menghidratkan badan dengan lebih berkesan berbanding air. Ia mengandungi lebih banyak elektrolit dan membekalkan lebih banyak tenaga. Rumusan elektrolit proprietari OPTI-LYTE dengan campuran karbohidrat dapat bertindak pantas untuk memberikan tenaga serta-merta yang berkekalan serta merangsang penghidratan optimum.


3) Mealshake

Mealshake mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan. Sangat penting bagi ibu hamil dan menyusu untuk mengambil nutrisi yang lengkap sepanjang bulan puasa. Apabila badan cukup nutrisi, kita akan berasa lebih bertenaga dan rasa sihat je. Sesuai juga diberikan kepada anak2 kita yang baru nak berjinak-jinak hendak berpuasa.


Jom kita tengok apa kata rakan-rakan kita yang sudah amalkan 3 Mighty Gems ni:
Testimoni 1

Anak 6 tahun bertenaga ketika berpuasa


Susu meriah di bulan puasa

Susu maintain meriah walaupun berpuasa

Kekal bertenaga di bulan puasa

Alhamdulillah, Set mighty 3 gems ni memang banyak membantu golongan ibu hamil dan menyusu untuk kekal bertenaga sepanjang bulan puasa. Yang paling utama, kesihatan haruslah terjaga supaya kita dapat melakukan ibadat yang sempurna di bulan yang mulia ini. Harga satu set lengkap adalah RM 346.25. Tetapi, anda bakal jimat sehingga RM 51.57 jika anda daftar sebagai ahli dan bukan itu sahaja, anda juga boleh mendapat sebotol multivitamin pertama dunia aka Vitalea yang berharga RM89 secara PERCUMA!!!


Aina Mohd Amin (ID: 1092280)


FB : Aina Amin
Tel No: 013-9695362
Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Tas, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.
Penghantaran ke seluruh negara adalah melalui pos.


No comments:

Powered by Blogger.