5 Sebab Kenapa Pentingnya Omega-3 Dalam Diet Si Kecil

Sunday, October 08, 2017
"Bila sel-sel otak berhubung". Biasa kan tengok tagline ni dekat tv? Terutama ilan-ikan susu formula yang banyak cerita pasal pentingnya DHA dan EPA untuk perkembangan otak anak-anak. Jadi selain daripada susu formula, mana lagi nak dapat omega-3 ni? 

5 Sebab Kenapa Pentingnya Omega-3 Dalam Diet Si Kecil

Seperi yang kita ketahui, ikan adalah antara sumber protein yang sihat, kaya dengan omega-3 yang sangat penting untuk otak dan juga sel badan yang sihat. Menurut kajian yang diterbitkan dalam jurnal Pediatrics, bayi di antara usia 6 bulan sehingga 1 tahun diberi makan ikan, mempunyai 36% lebih rendah risiko untuk kena asma di kemudian hari.

Tekstur ikan yang lebih lembut dan mudah dimakan antara pilihan terbaik untuk diberikan kepada si kecil yang baru nak belajar makan. Tapi awas, kena jaga-jaga dengan tulang ikan. Pilihlah isi ikan sebaik mungkin dan asignkan terus tulang. Ikan terbaik untuk diberikan kepada si kecil anda dengan pilih ikan kurang tulang dan tulang yang mudah diasingkan.

5 Sebab Kenapa Pentingnya Omega-3 Dalam Diet Si Kecil


1) Bayi lebih cerdas


Terdapat kajian yang diterbitkan dalam jurnal Pediatrics pada tahun 2003 menjelaskan, ibu yang mengambil supplement omega-3 sepanjang kehamilan dan menyusukan bayi, akan meningkatkan kemampuan kognitif si kecil apabila mereka berusia 4 tahun. Malah, jika anak-anak yang sudah bersekolah diberikan supplement omega-3, ia sangat membantu dalam meningkatkan kemampuan mereka untuk membaca dan berfikir. 

Otak bayi berkembang dengan cepat dari dalam kandungan dan terus berkembang selepas lahir di tahun pertama kehidupan mereka. Jadi ini adalah masa paling sesuai untuk berikan DHA untuk anak kita. Jika dalam kandungan, si ibu ambil omega-3. Bagi baby yang masih belum makan, si ibu juga yang ambil omega-3 untuk disalurkan melalui susu ibu.

2. Meningkatkan fokus


Terdapat juga kajian menunjukkan pelajar yang diberikan omega-3, mampu meningkatkan fokus dalam kelas berbanding mereka yang kekurangan omega-3.

3. Baik untuk mata.


DHA selain daripada untuk otak, ia juga sangat penting untuk penglihatan mata si kecil.

4. Meningkatkan imuniti badan.


DHA sering dikaitkan dengan meningkatkan sistem pertahanan badan. Aina pun perasan sistem pertahanan badan Ammar semakin improve bila konsisten ambil omega guard. Kalau dulu asal demam je mesti lama sampai muntah-muntah. Bawa ke klinik pernah kena neb sebab dokor cakap kahak banyak sangat. Kesian bila tengok dia kena neb. Meronta-ronta nangis.

Tapi alhamdulillah sejak konsisten omega guard, Ammar sangat jarang demam. Kalau demam pun, sekejap je dan masih boleh berlari sana-sini. Batuk pun kejap je. Maksimum 3 hari. Kalau dulu sampai 2 minggu pun belum tentu baik lagi. Sekarnag alhamdulillah cepat baik.

5) Mencegah Ekzema


Fungsi utama omega-3 adalah anti-inflammation atau anti-keradangan. Jadi ia sangat membantu mengurangkan keradangan di seluruh badan kita termasuk kulit. Berikan ikan dalam diet harian anak anda setiap hari dapat membantu kurangkan risiko alergi.

Jadi penting kan omega-3 dalam diet harian anak-anak. Terutama kalau nak anak yang sentiasa sihat dan bijak, jangan lupa berikan makanan yang tinggi omega-3 setiap hari. Nak berikan supplement omega-3 pun boleh tetapi kena pandai pilih yang tiada added sugar, dan lihat kandungan omega-3 tinggi atau tak.

Jika kandungan omega-3 dia sedikit, tak perlu beli sebab mostly dalam tu adalah minyak ikan yang takde bagi benefits pun. Nak lebih mudah, boleh pilih omega guard. Kandungan omega-3 lebih 90%, farmaseutikal gred dan telah lalui 3 kali penyulingan untuk menyingkirkan logam berat dalam ikan.


So far memang aina berikan omega guard kepada Ammar. Alahmdulillah makin hari makin becok mula bercakap. Daya ingatan dia pun sangat kuat. Dan yang paling penting, sistem pertahanan badan Ammar pun makin kuat. Dah jarang sangat demam dan kalau demam pun sekejap je.

5 Sebab Kenapa Pentingnya Omega-3 Dalam Diet Si Kecil
Jadi kalau anda nak cuba berikan omega guard kepada si kecil anda atau anda sendiri nak makan omega guard kerana tengan hamil atau menyusu, boleh contact aina. Atau anda juga boleh beli secara terus daripada website shaklee dengan klik buy now. Setiap pembelian dengan aina, akan aina ajar cara makan yang betul.

FB : Aina Amin
No ID: 1092280
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.


Penghantaran ke seluruh negara melalui pos. 

Anda berminat menjadi pengedar Shaklee?

Dengan kualiti produk yang terjamin dan keberkesanannya terbukti selamat dan berkesan melalui landmark study, saya memerlukan pengedar di seluruh Malaysia.

Hubungi Aina 013-9695362 jika berminat untuk menjana income sehingga 5-6 angka bersama Shaklee. Kehadiran anda amat dialu-alukan.



2 comments:

  1. best ni.. anak2 kakak sampai hari ni makan omega guard.. hee~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah yeke? Best kam bagi omega guard ni. Anak saya suka sangat.

      Delete

Powered by Blogger.