Selamatkah Bahan Pencuci Di Rumah Kita?

Sabun basuh baju, pencuci lantai, sabun basuh pinggan antara produk yang memang wajib ada kat rumah kan? Sebab ia adalah keperluan harian kita. Tapi persoalannya, selamat kah untuk kita gunakan? Terutama bagi kita dan anak-anak yang mempunyai masalah kulit sensitif dan eczema. Apakah pilihan yang kita ada?

 

Moto shaklee always green, always safe, always work sedikit sebanyak banyak mempengaruhi kehidupan kami sekeluarga. Sebelum ni tak kisah pun pakai produk apa, janji berkesan. Sekarang kena tambah lagi soalan:
1) selamat ke untuk long term?
2) bagus ke untuk environemnt?

Tu dia...kalau tak dapat nak kisah dengan soalan kedua, fikir baik-baik soalan pertama tu. Long term exposure pada bahan-bahan kimia ni effect dia boleh tengok selepas beberapa tahun. Mula la kulit makin sensitif, penyakit kanser, anak lahir-lahir ada masalah eczema. Semua berkait dengan lifestyle kita.

Sebagai contoh pencuci pinggan setiap hari. Korang tahu tak? Sesetengah pencuci pinggan mengandungi surfaktan yang berasaskan petroleum dan bahan pencuci seperti Diethanolamine dan sodium dedecylbenzensulfonate. Nak sebut pun berbelit lidah. Tapi kedua-dua kandungan boleh merengsakan kulit dan mata.

Pencuci serbaguna atau pencuci lantai pula. Sanggup ke lepas mop lantai dengan pencuci lantai, bagi plak anak kecil merangkak?

Kebanyakkan bahan pencuci serbaguna mengandungi toksin yang boleh meresap dalam tubuh melalui kulit dan pernafasan. Bahan pelarut seperti butyl cellsolve merupakan neurotoksin dan boleh merengsakan hidung. Morfolon boleh merosakkan hati dan ginjal. Ammonia yang biasa ada dalam bahan pencuci kaca merupakan sejenis racun yang boleh merengsakan kulit, mata dan sistem pernafasan.

Jadi di Shaklee, bukan ada supplement semata-mata. Pencuci pinggan, pembasuh serbaguna, sabun baju, semua ada! Dan semuanya dibuat daripada bahan organik.

Sebagai contoh basic H. Basic H diperbuat daripada sabut kelapa. Sangat natural. Tapi disebabkan molekul dalam basic H sangat halus, mampu menanggalkan kotoron degil dengan senang je. Kalau nak mop lantai pakai basic H, memang tak risau dah kalau anak-anak nak merangkak lepas tu.😊😊

 

Dan korang tau tak kisah CEO shaklee beli syarikat shaklee pada tahun 2004 sebab dia mula jatuh cinta dengan produk basic h? Kisah bermula apabila Spencer anak lelaki pertama pasangan Roger Barnett & Sloan Barnett yang ketika itu berusia  3 tahun setengah diserang batuk teruk yang berpanjangan dan terpaksa dikejarkan ke ICU.  Ketika di hospital, doktor mengesahkan beliau mengalami masalah asma. Disebabkan  oleh kedua-dua keluarga Roger dan isteri tidak mempunyai masalah asma, maka kemungkinan masalah itu berpunca daripada persekitaran yang tidak sihat dan bertoksik.

Kerja-kerja pembersihan rumah giat dilakukan untuk menyingkirkan punca-punca ynag boleh menyebabkan asma. Namun usahanya tidak menampakkan hasil sehinggalah Roger Barnett menemui bahan pencuci Shaklee iaitu Basic H2 Organic yang terdapat dalam Rangakaian Shaklee Get Clean Set untuk semua kerja-kerja pembersihan di rumah mereka. 

Kesihatan Spencer semakin baik dan kini tidak perlu berulang alik ke hospital lagi. Akibat daripada Shaklee Effect ini, beliau akhirnya jatuh hati dengan produk Shaklee dan membuat keputusan untuk membeli Shaklee daripada Yamanouchi Pharmaceutical Company dengan harga USD 310 juta pada tahun 2004. Orang lain jatuh dinta dengan produk terus beli lagi dan promote. Roger ni pula, sebab suka sangat dengan basic H terus beli company Shaklee! Billionaire la katakan.
 
Jadi jom la kita slowly bertukar kepada bahan2 organik. Start daripada makanan sehingga la barang-barang kegunaan rumah. Salah satu usaha kita untuk menjamin kesihatan keluarga kita. Kalau kita tak start, siapa lagi kan?
 

Jika berminat untuk gunakan bahan-bahan pencuci bebas bahan kimia dan lebih organik, boleh pm aina k.

FB : Aina Amin
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos.

1 comment:

  1. Did you know that you can create short urls with Shortest and get $$$ from every visit to your shortened links.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.