9 makanan terbaik untuk perkembangan otak anak anda

Assalamu'alaikum..

Sebagai seorang ibu atau bapa, kita sentiasa mahukan yang terbaik untuk anak-anak kita. Bermula daripada dalam kandungan sehingga lah dah dewasa pun, kita masih inginkan yang terbaik untuk anak kita. bagi kanak2 yang sedang membesar, pemakanan yang sihat dan seimbang adalah amat penting untuk perkembangan otak yang sihat. Sebagaimana cepat ya masa berlalu apabila anak2 kita pergi ke sekolah, kemudian balik sekolah, kemudian pergi bermain atau melakukan aktiviti2 lain, sepantas itulah juga perkembangan otak kanak2. Sebab itu pentingnya pemakanan yang seimbang. Seorang psychiatrist, Drew Ramsey, MD (salah seorang penulis buku The Happines Diet dan Fifty Shades Kale) ada mengatakan 3 tahun pertama adalah waktu yang paling kritikal untuk perkembangan otak kerana ia akan memberi kesan kepada fokus dan cognitive skills kanak-kanak itu nanti. Jadi apakah makanan yang terbaik kita boleh berikan kepada anak kita? Jom kita tengok.



1) Telur

Telur adalah sumber protein yang terbaik untuk diberikan pada anak kita. Ia mengandungi sejenis zat; choline yang sangat penting dalam perkembangan sel-sel memori di dalam otak kita. Semakin banyak sel-sel memori terbentuk, semakin bagus daya ingatan anak kita. Sebelum anak-anak kita ke sekolah, boleh sediakan sarapan seperti telur separuh masuk atau pun sandwhich telur.

2) Ikan Salmon




Ikan salmon kaya dengan asid lemak omega-3, DHA dan EPA. Kedua-duanya sangat penting dalam perkembangan dan fungsi otak. Banyak kajian menunjukkan, mereka yang sentiasa amalkan diet tinggi asid lemak omega-3, akan meningkatkan daya ingatan dan daya tumpuan lebih tinggi Selain sihat untuk otak, ia juga sangat bagus untuk jantung. Jika susah untuk dapatkan ikan salmon, boleh juga amalkan suplemen omega guard, sumber minyak ikan terbaik dunia. Ia mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi. Berikan sebiji omega guard pada anak anda setiap hari, dan lihat peningkatan dari segi pembelajaran mereka.

3) Greek Yogurt



Lemak adalah sangat penting untuk otak yang sihat. Full-fat Greek yougurt mengandungi lebih protein jika dibandingkan dengan yogurt biasa dan ia membantu untuk mengekalkan kesihatan sel-sel otak dalam menerima dan menghantar maklumat. Cara makan terbaik, campurkan greek yogurt bersama cereal dan buah beri sebagai sumber polyphenols. Kesemua nutrien ini membantu menajamkan minda anak anda.

4) Kale



Kale kaya dengan folate dan vitamin yang membantu menurunkan risiko dementia apabila semakin meningkat usia. Kale kaya dengan antioksidan dan vitamin yang membantu sel-sel otak kanak-kanak untuk berkembang dengan lebih baik. Cuba tambah kale di dalam telur dadar atau lasagna atau buatkan kale chips sebagai snack yang sihat untuk anak anda. Cara membuatnya, potong bahagian batang, campurkan dengan sedikit olive oil dan secubit garam, kemudian bakar pada suhu 175 degree celcius selama 10-15 minit sehingga bahagian tepi sedikit perang.

5) Oat



Satu kajian yang dijalankan oleh Tuffs Universiti dan Quaker Oat di mana kanak-kanak berumur 9 - 11 tahun diberikan pilihan untuk bersarapan dengan oatmeal, sugary cereal atau tidak bersarapan langsung. Kemudian, daya ingatan mereka di sekolah telah diuji untuk beberapa minggu. Kanak-kanak yang bersarapan dengan oatmeal menunjukkan prestasi yang paling baik apabila mereka diuji dengan map skills. Penyelidik membuat kesimpulan, oatmeal yang mengandungi fibre yang tinggi akan dihadam secara perlahan dan memberikan tenaga yang berpanjangan kepada kanak-kanak.

6) Epal dan Plum

Kanak-kanak sentiasa suka kan manisan. Buah epal dan plum adalah bekalan terbaik untuk anak anda. Ia mengadungi quercetin, sejenis antioksidan yang membantu dalam mengelakkan penurunan prestasi mental skills. Bahagian yang paling baik adalah bahagian kulit buah. Oleh itu, belilah buah epal dan plum organik, basuh sebersihnya dan sedia untuk makan begitu sahaja.

7) Kacang

Kacang adalah sumber tenaga dan fibre yang terbaik. Selain itu, ia juga mengandungi banyak vitamin dan mineral. Ia adalah makanan terbaik untuk perkembangan otak anak anda kerana ia akan sentiasa mengekalkan tenaga dan tahap pemikiran pada tahap maksima sepanjang hari jika mereka mengambilnya ketika makan tengahari. Kidney dan pinto beans mengandungi omega-3 lebih banyak jika dibandingkan dengan kacang lain.

8) Sayur berwarna



Tomato, keledek, labu, lobak merah dan bayam adalah antara sayur yang kaya dengan antioksidan dan membantu sel-sel otak lebih sihat dan kuat. Anda boleh cuba mempelbagaikan resepi sayur-sayur berwarna ini untuk menggalakkan anak anda mengambilnya. Seperti keledek goreng, pumpkin muffin atau cincang halus2 sayur-sayuran dan campurkan dalam sos sphaghetti, nasi goreng atau sup.

9) Daging tanpa lemak

Iron adalah mineral penting untuk membuat anak anda sentiasa bertenaga dan lebih menumpukan perhatian dalam kelas. Daging lembu tanpa lemak adalah salah satu sumber iron  yang terbaik. Selain itu ia juga mengandungi zink yang sangat membantu dengan memori.

Sumber:
1) http://www.webmd.com/add-adhd/childhood-adhd/features/brain-foods-kids?page=2
2) http://www.webmd.com/parenting/features/brain-foods-for-children?page=5
3) http://www.prevention.com/food/food-remedies/best-foods-kids-brains


FB : Aina Amin

Tel No: 013-9695362
Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Tas, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.
Penghantaran ke seluruh negara adalah melalui pos.

No comments:

Powered by Blogger.