8 Perkara Yang Akan Berlaku Bila Anda Berhenti Merokok

Sunday, February 19, 2017
Merokok adalah satu aktiviti yang membazir dan memudaratkan kesihatan. Bukan setakat memberi kesan kepada diri sendiri, tetapi ahli keluarga turut kena tempias. Malah mereka mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk dapat penyakit berbanding perokok sendiri. Tak kesian kepada anak kecil yang terdedah kepada asap rokok yang boleh menyebabkan sesak nafas dan akhirnya maut.

 

Untuk berhenti merokok bukanlah satu perkara yang mudah, Ia memerlukan motivasi, disiplin dan keazaman yang tinggi. Kerana bila berhenti merokok, perokok akan alami beberapa withdrawal syndrome. Ia bergantung kepada berapa lama perokok tu dah 'musnahkan' sel badan sendiri.

Jadi apa yang akan berlaku bila berhenti merokok?

8 Perkara Yang Akan Berlaku Bila Anda Berhenti Merokok 

1) Withdrawal Syndrome Secara Fizikal

Pada permulaan untuk berhenti merokok, perokok akan alami withdrawal syndrome. Bergantung kepada berapa lama tempoh merokok. Semakin lama terjebak dengan rokok, semakin teruk withdrawal syndrome. Disebabkan oleh badan sudah biasa dengan nikotin dan beberapa bahan yang berbahaya, bila tak dapat, badan akan mula cuba untuk tune balik. Antara symptom yang akan dialami:

- sakit kepala
-pening kepala
-loya
-lapar
-kepenatan
-rasa badan lemah tak bermaya

Bila berlaku symptom ni, cuba berehat dan tidak terlampau fikirkan tentang rokok. Sentiasa ada kacang untuk mengunyah.

2) Withdrawal syndrome secara psikologi.

Selain daripada fizikal, psikologi perokok turut terjejas. Akan berlaku mood swing, keinginan untuk merokok dan makan yang tinggi, Tapi selalu tanam dalam minda semua ni hanyalah kesan sementara sahaja.

3) Pengaliran Darah Semakin Baik

Dalam masa 2 jam selepas berhenti merokok, pengaliran darah akan bertambah baik. Nikotin boleh meningkatkan tekanan darah dan kadar degupan jantung. Anda akan rasa perbezaannya. Bila sebelum ni jari dan jari kaki anda rasa sejuk, ia akan rasa lebih panas.

4) Berat Badan Meningkat

Pada permulaan bila berhenti merokok, anda akan rasa keinginan nak merokok dan rasa lapar dalam masa yang sama. Waktu tempoh merokok, nikotin yang masuk dalam badan akan memberi kesan kepada otak dan aktifkan 'fight-or-flight' stress defense. Aktiviti ini akan mengurai lemak ke dalam aliran darah. Antara sebab utama anda tidak rasa lapar ketika merokok.

5) Risiko Serangan Jantung Semakin Berkurang

Dalam masa 12 jam selepas berhenti merokok, karbon monoksida dalam darah akan berkurangan. Ini akan meningkatkan jumlah oksigen dalam darah. Bila anda sudah berhenti merokok selama setahun, risiko untuk dapat serangan jantung juga akan kurang separuh daripada mereka yang masih merokok.

6) Dapat bernafas dengan lebih baik

Paru-paru akan bertambah baik beberapa minggu atau bulan lepas berhenti merokok. Norman Edelman, doktor perubatan di American Lung Association, menerangkan "asap rokok boleh melumpuhkan cilia (rupa seakan-akan seperti rambut) mula dapat berfungsi dengan baik bila berhenti merokok."
Perkara Yang Akan Berlaku Bila Anda Berhenti Merokok

7) Rasa dan Bau dapat berfungsi dengan baik semula

Bila berhenti merokok, sel-sel akan mula baikpulih terutama di bahagian lidah dan hidung. Kajian menunjukkan, merokok dapat mengurangkan sensitiviti rasa terutama bagi deria rasa pahit. Sebab itu perokok akan terus merokok tanpa rasa yang rokok tu sendiri tak sedap. Kerana deria rasa pahit mereka tidak sensitif!

8) Muka semakin ceria, kelihatan lebih awet muda

Dr. Jenny Van Amburgh ada nyatakan dalam Everyday Health "Beribu bahan kimia yang terdapat dalam asap rokok boleh menyebabkan kerosakan major kepada komponen kulit seperti elastin dan kolagen. Bila komponen ini rosak, kulit akan hilang keanjalan dan akan mudah berkedut.

Nikotin juga boleh menyempitkan salur darah dan menyebabkan kurang darah mengalir ke kulit. Akibatnya, kurang oksigen dan nutrien yang akan sampai ke sel kulit dan menyebabkan kulit kelihatan kusam.

Banyak kan perkara yang boleh berlaku bila berhenti merokok? Dan sudah semestinya benda-benda baik yang banyak berlaku bila berhenti merokok. Yang paling penting, mereka yang tinggal bersama kita turut dapat rasai kebaikannya bila anda berhenti merokok.

Takut dengan withdrawal effects? Ketahui lah, risiko untuk dapat serangan jantung dan strok lagi anda perlu risau berbanding dengan withdrawal syndrome yang perkara kecil je. Jangan sampaikan anda menyusahkan anak bini kelak untuk menjaga anda di hospital. Takut nanti kena tinggal sornag-sorang je kat hospital nanti.

Aina cadangakn, untuk memudahkan proses anda berhenti merokok, ambil la bersama supplement untuk meningkatkan tahap kesihatan anda. Ini antara ikhtiar untuk mengurnagkan tempoh withdrawal syndrome tadi. Nak paling mudah? Ambil vivix!

Vivix mengandungi resveratrol yang tinggi yang terbukti dalam banyak kajian dapat membantu baikpulih sel sehingga ke peringkat DNA lagi. 

Ada Yang Berjaya Berhenti Merokok Dengan Bantuan Vivix?

Mestilah ada! jom tengok testi sini:

8 Perkara Yang Akan Berlaku Bila Anda Berhenti Merokok 
8 Perkara Yang Akan Berlaku Bila Anda Berhenti Merokok 
8 Perkara Yang Akan Berlaku Bila Anda Berhenti Merokok 
8 Perkara Yang Akan Berlaku Bila Anda Berhenti Merokok 
8 Perkara Yang Akan Berlaku Bila Anda Berhenti Merokok 

Macam mana? Best kan tengok mereka yang sudah bebas dengan bahan yang merbahaya bukan sahaja kepada diri sendiri malah kepada ahli keluarga sendiri. Jangan tunggu sampai anda terlantar di hospial baru tercari-cari alternatif untuk berhenti merokok. Bertindak sekarang untuk elak komplikasi yang lebih teruk.

Jangan tunggu lama-lama, boleh call dan whatsapp aina untuk dapatkan Vivix supplement no 1 dunia ni. Atau anda juga boleh buat belian directly daripada website shaklee dengan klik BUY NOW. Setiap pembelian dengan aina akan disertakan sekali dengan konsultasi sepenuhnya.


 
FB : Aina Amin
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos.

Disclaimer : Selepas Allah, Doktor paling kita hormat, percaya & wajib taat bulat-bulat. Doa kepada Allah & dapatkan nasihat Doktor. Dan ingat; Vivix ni Vitamin, bukan ubat. Walaupun ia terbukti secara saintifik menyihatkan badan, ia tidak berfungsi untuk merawat, menyembuh atau memulih penyakit kritikal. 

No comments:

Powered by Blogger.