5 Cara Tingkatkan Sistem Pertahanan Badan Anak Yang Sering Demam

Assalamu'alaikum..

Siapa yang selalu ada masalah anak yang sering demam? Duduk rumah elok sihat je, bila hantar ke nursery je, mula berair balik hidung. Lepas tu terpaksa ambil EL bila anak demam panas. Macam kalau aina cakap ada cara untuk tingkatkan sistem pertahanan badan anak kita supaya anak kita sentiasa sihat dan tidak mudah jatuh sakit? Kalau nak tahu, teruskan membaca ye. 
Sistem pertahanan badan atau bahasa London nya Immune System kita ini salah satu ciptaan Allah yang sangat penting untuk kita (hebat kan Allah?). Pentingnya sistem pertahanan badan adalah untuk menghalang sebarang kuman bakteria atau virus daripada serang badan kita.

Terdapat beberapa sistem pertahanan dalam badan. Yang pertama (atau sistem pertahanan barisan hadapan) adalah kulit kita. Kulit kita ni berfungsi untuk menghalang kuman-kuman daripada persekitaran luar daripada masuk ke dalam badan kita. Dan askar-askar yang utama yang berperanan menyerang kuman-kuman atau virus yang sudah berjaya tembusi sistem pertahanan yang pertama adalah antibodi dan sel darah putih kita. 

Indahnya ciptaan Allah ni, setiap kali kita mendapat jangkitan bakteria dan virus, badan kita akan menghasilkan antibodi yang spesifik untuk menyerang bakteria dan virus itu. Dan ia juga ada tersimpan dalam memori sel di mana apabila virus atau bakteria yang sama menyerang lagi, badan kita sudah siap sedia untuk lawan mereka.

Dalam kes anak kita yang masih kecil, sistem pertahanan badan mereka masih lemah dan tidak banyak antibodi yang terhasil kerana mereka masih di awal kehidupan dan belum terdedah kepada macam-macam kuman.  Nak-nak lagi apabila sentiasa bergaul dengan kana-kanak yang tidak sihat seperti demam, selsema, hfmd, dan sebagainya, anak-anak kita akan mudah untuk berjangkit. 

Kebiasaanya jika anak demam atau selsema biasa adalah normal. Dan badan mereka juga cuba hasilkan antibodi untuk melawan penyakit. Tetapi, walaupun ia adalah satu proses yang normal, terdapat cara yang kita boleh lakukan untuk boost immune system anak kita supaya proses penyembuhan dapat berlaku dengan cepat.

Jadi bagaimana caranya untuk kita membantu meningkatkan sistem pertahanan badan anak kita?

Aina akan kongsikan 7 cara utama untuk boost immune system anak-anak kita:

1) Bermula dengan diet yang seimbang

Sistem pertahanan badan anak kita boleh terganggu jika kita sentiasa berikan makan yang tidak sihat seperti makanan berproses, mempunyao perasa tiruan, tinggi gula dan garam. Sebagai contoh gula, terdapat banyak kajian klinikal menunjukkan pengambilan gula berlebihan boleh menyekat immuniti kanak-kanak. Fokus kan kepada pemberian sayur dan buahan segar, kacang, telur dan daging kepada anak-anak.

2) Kekalkan bakteria baik

Probiotik adalah bakteria baik yang boleh dijumpai di salur usus kita. Ia berfungsi memberi perlindungan kepada sistem pencernaan, mencernakan makanan, membantu dalam membersihkan toksin dan melindungi kita daripada bakteria jahat dan virus. Jadi berikan makan bercirikan probiotik kepada anak anda. Rujuk sini.

3) Bantu anak untuk sentiasa gembira dan tenang

Sekarang kebanyakkan ibu bapa sekarang letak milestones yang terlampau tinggi untuk anak-anak seperti umur 4 tahun dan kena tahu membaca dan mengira dan sebagainya. Jika tidak dapat, terus dimarahi anak-anak dan akhirnya mereka akan stress, Korang tau tak, mereka juga mempunyai response yang sama seperti orang dewasa apabila dalam keadaaan stress. Hormon cortisol dan adrenaline akan meningkat dan menyebakan immune system mereka kurang efficient. Jadi, biarkan anak-anak bermain dengan gembiranya dan luangkan masa bersama mereka.

4) Tidur yang Cukup

Tidur yang cukup dan berkualiti sangat penting untuk pastikan badan berehat secukupnya.

5) Berikan Supplement

Supplement terbaik untuk boost immune system kanak-kanak adalah vitamin C dan multivitamin. Untuk masalah alergik atau eczema, omega-3 adalah supplement terbaik.

Untuk berikan supplement terbaik kepada anak anda, aina akan suggest ambil la supplement Shaklee. Kerana ia tanpa pewarna, perasa tambahan, tanpa gula, daripada bahan semulajadi dan yang penting terbukti berkesan dan semulajadi. Apakah supplement yang boleh diberikan kepada kanak-kanak?

4 vitamin ni adalah yang aina akan cadangkan kalau nak tingkatkan sistem pertahanan badan anak-anak.

1) Mealshake - lengkap dengan vitamin dan mineral untuk melengkapkan nutrien dalam badan anak-anak.

2) Omega guard - membantu mengurangkan alergik dan keradangan dalam badan anak-anak

3) Chew Vitamin C - meningkatkan sistem pertahanan badan anak-anak.

4) Nutriferon - meningkatkan sistem pertahanan badan melalui peningkatan interferon dalam badan.

Apa kata mereka yang sudah berikan supplement Shaklee kepada anak-anak mereka?










Jadi, kalau anda tercari-cari supplement untuk anak anda, boleh roger aina k. Kenapa mesti beli dengan aina? Sebab aina bukan setakat akan cadangkan vitamin yang diperlukan untuk anak anda, tetapi aina uga akan guide cara makan dan dos yang betul. Kerana bagi setiap kanak-kanak, pengambilan dos adalah berbeza mengikut umur mereka. Jadi, semua ni aina akan kongsikan eksklusif untuk customer-customer aina yang disayangi je. Kalau nak tahu, meh la jadi customer aina. =)



FB : Aina Amin
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362


Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos.

No comments:

Powered by Blogger.