Kepentingan Vitamin C dan Vitamin E untuk kulit lebih cantik dan flawless!

Assalamu'alaikum..

Semua orang tak kira lelalki atau perempuan pasti impikan kulit yang cantik, tanpa cela. Tahukah anda, selain kita pakai mask, pergi spa,cuci muka, tepek krim sana sini, kulit muka juga sangat penting untuk jaga melalui dalam. Maksudnye? Cukupkan nutrien yang diperlukan oleh kulit atau orang putih cakap 'skin food'. Jadi, aina nak share 2 vitamin asas yang memang sangat penting kalau nakkan kulit yang flawless. Dan yang paling penting, kena konsisten pengambilannye untuk dapatkan kesan yang 'wow!muka aku ke tu?'..hehe

 Ok, vitamin yang pertama adalah vitamin C. Korang tau tak vitamin C banyak ditemui di kawasan epidermis (lapisan kulit paling luar) dan juga dermis (lapisan kulit dalam)? Antara ciri-ciri vitamin C ini adalah ia mempunyai sifat anti-cancer (antioksidan) dan juga mempunyai main role dalam penghasilan kolagen untuk pastikan kulit sentiasa sihat. Collagen = kulit cantik, sounds familiar kan?hehe. Sebab itu banyak syarikat kosmetik akan menggunakan vitamin C sebagai salah satu ingredients dalam mana-mana set antipenuaan.

Pengambilan vitamin C secara oral pula akan meningkatkan kesan penggunaan sunscreen pada kulit. Sekaligus membantu melindungi kulit daripada UV ray yang berbahaya. Vitamin C mampu melindungi sel-sel daripada rosak dan dalam masa yang sama membantu membaiki sel-sel rosak (healing process). 

Vitamin C juga mampu melambatkan proses penuaan atau menghilangkan semua sign of aging kerana salah satu role vitamin C dalam menghasilkan kolagen secara semulajadi dalam badan. Ia membantu membaiki kulit rosak, menghilangkan garis-garis halus dan juga memudarkan jeragat. Apabila badan menerima keperluan vitamin C yang cukup, ia juga dapat mengelakkan kulit daripada menjadi kering.

Vitamin yang kedua yang penting untuk dapatkan kulit yang cantik adalah vitamin E. Seperti vitamin C, vitamin E juga merupakan sejenis antioksidan. Fungsi utama vitamin E dalam penjagaan kulit adalah melindungi kulit daripada sinaran matahari yang boleh merosakkan kulit. Vitamin E akan menyerap sinaran UV apabila vitamin E di sapu pada kulit. Ini sangat membantu untuk menghalang pembentukan dark spots dan juga kedutan di kulit.

Kebiasaannya badan akan menghasilkan vitamin E melalui sebum (sejenis minyak yang dihasilkan melalui pori kulit). Jika dihasilkan dalam keadaan yang seimbang, sebum mampu mengekalkan kelembapan kulit. Jika anda mempunyai masalah kulit kering, sapu la vitamin E pada kulit anda. Selain itu, vitamin E juga membantu dalam merawat keradangan kulit.

Untuk dapatkan keperluan vitamin E yang mencukupi, anda boleh makan:

1) kacang almond, hazelnuts dan biji bunga matahari.
2) Supplemen Vitamin E
3) menggunakan produk penjagaan kulit yang mengandungi kedua-dua vitamin E dan C.

Kenapa Mesti Ambil Supplemen Shaklee?

Mudah je, sebab ia terbukti berkesan, selamat dan juga dihasilkan melalui bertahun-tahun kajian! Bukan setakat bancuh-bancuh terus jadi tau! Dan yang paling penting, dihasilkan melalui sumber-sumber semulajadi yang high quality dan bebas GMO. Product world class gitu!

Meh tengok hasil mereka yang dah konsisten dengan set kulit cantik Shaklee:







Dan berita baik untuk mereka yang memang sangat concern hal-hal penjagaan kulit ni, sepanjang bulan september 2016 ini ada promosi vitamin C. Harga jauh lebih jimat dari biasa. Nak tahu lebih lanjut, meh pm aina. Kita sembang2 pasal kecantikan kulit ni. =)


FB : Aina Amin

FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.
Penghantaran ke seluruh negara adalah melalui pos.


No comments:

Powered by Blogger.