Kelebihan Soya terhadap Kesihatan Anda

Makanan soya dalah antara makanan yang menjadi sebahagian diet orang Asia berabad lamanya. Sejak kebelakangan ini, orang Barat mula menunjukkan minat yang makin mendalam terhadap soya disebabkan oleh manfaat soya itu sendiri terhadap kesihatan manusia. Soya adalah sumber protein yang terbaik untuk menggantikan daging dan produk tenusu makanan dalam diet. Kacang soya mengandungi beberapa komponen aktif secara biologi yang bertanggugjawab untuk pelbagai manfaat kesihatan. Kepentingan soya itu sendiri adalah disebabkan oleh kandungan isoflavon yang telah dikaji secara terperinci mampu memberi perlindungan kepada beberapa penyakit kronik seperti osteoporosis, penyakit jantung dan beberapa jenis kanser.

Kandungan kacang soya adalah lebih tinggi dalam protein dan lemak jika dibandingkan dengan kekacang yang lain, dan lebih rendah dalam karbohidrat [3]. Lemak dalam kacang soya adalah gabungan omega-6 politaktepu dan omega-3 lemak asid yang mana kedua2nya adalah penting untuk kesihatan jantung [4]. Karbohidrat dalam soya terdiri daripada gula ringkas yang telah ditunjukkan dalam beberapa kajian mampu bertindak sebagai prebiotik (merangsang pertumbuhan sihat  bakteria di dalam kolon). Soya juga mempunyai sumber vitamin B dan mineral seperti kalium, besi dan kalsium. 

Kacang soya terkenal dengan kandungan protein yang tinggi. Walaupun kacang soya mengandungi trypsin inhibitor, sejenis sebatian yang boleh mengganggu pencernaan protein, namun pemprosesan yang digunakan untuk menghasilkan makanan soya inactivates sebatian ini. Oleh itu, protein dalam soya dalat dihadam dengan baik. Atas sebab ini, dan kerana profil asid amino yang sangat baik, protein soya adalah setanding dengan kualiti protein dalam haiwan produk [5].

KEBAIKAN SOYA TERHADAP PENYAKIT-PENYAKIT

1) Soya dan Penyakit Jantung

Kajian menunjukkan pengambilan soya ke dalam diet boleh mengurangkan LDL kolesterol (kolesterol tidak baik ) sebanyak 8 peratus [6]. Apabila soya menggantikan sumber konvensional protein dalam diet barat (protein daripada haiwan), pengambilan lemak tepu dikurangkan dan pengambilan lemak politaktepu adalah
meningkat. Hasilnya, paras kolesterol darah dapat diturunkan. Soya yang mengandungi gabungan omega -6 dan omega -3 asid lemak adalah penting terutamanya untuk mengurangkan risiko penyakit jantung [7]. Selain lemak sihat yang terdapat dalam soya , protein soya telah terbukti dapat mengurangkan tahap kolesterol darah. Kesan protein soya terhadapat penurunan tahap kolestrol adalah setanding dengan bran oat.

Selain menurunkan LDL- kolesterol, soya memberi rangsangan sederhana untuk meningkatkan tahap HDL- kolesterol, yang merupakan perlindungan terhadap penyakit jantung, dan mengurangkan tahap trigliserida (lemak sebatian dalam darah yang boleh meningkatkan risiko penyakit jantung). Selain itu, soya boleh menurunkan tekanan darah [8] dan penyelidikan menunjukkan bahawa isoflavon secara langsung dapat  meningkatkan kesihatan arteri [9]. Oleh itu, walaupun orang-orang dengan paras kolesterol yang normal boleh mendapat manfaat dengan pengambilan soya dalam diet harian mereka.

2) Soya dan Kanser Payudara

Di negara-negara Asia di mana soya adalah sebahagian daripada diet biasa , kadar kanser payudara adalah lebih rendah daripada di negara-negara barat. Walau bagaimanapun, selepas beberapa tahun penyelidikan, ia tidak jelas bahawa wanita yang mula mengambil soya apabila sudah dewasa mampu menurunkan risiko kanser . Sebaliknya, kesan perlindungan dapat dilihata berkaitan dengan pengambilan soya sejak awal. Iaitu, wanita yang mengamalkan makanan ini dalam zaman kanak-kanak dan/atau remaja mungkin mempunyai risiko kanser payudara yang lebih rendah di kemudian hari.Kesan soya dianggap sebagai akibat tindakan isoflavon soya pada perkembangan payudara di mana ia akan menghasilkan sel-sel payudara lebih resistant darpada berubah menjadi sel-sel kanser di kemudian hari [10, 11]. Kajian yang dijalankan di China dan Amerika Syarikat menunjukkan bahawa penggunaan sederhana jumlah soya -1 untuk 1 ½ hidangan sehari - dikaitkan dengan pengurangan 25 hingga 50 % dalam risiko .

3) Kanser Prostat

Dalam kajian penduduk Asia, penggunaan unfermented soya seperti tauhu dan susu soya,  dikaitkan dengan mengurangkan risiko untuk kanser prostat. Kajian-kajian ini menunjukkan bahawa lelaki Asia yang mengambil kira-kira dua hidangan soya harian, kira-kira 30 hingga 50% kurang kemungkinan untuk mempunyai kanser prostat jika dibandingkan dengan lelaki Asia yang mengambil sedikit soya [12]. Beberapa bukti juga menunjukkan bahawa, lelaki dengan kanser prostat, soya mampu melambatkan kenaikan prostate specific antigen (PSA), protein yang dikaitkan dengan pertumbuhan tumor, di dalam darah [13].  Selain itu, satu kajian penting terhadap pesakit kanser prostat menunjukkan bahawa memakan isoflavon soya boleh mengurangkan tahap enzim terlibat dalam kanser metastasis [14]. Akhir sekali, pengambilan soya boleh mengurangkan beberapa  kesan sampingan yang dikaitkan dengan terapi radiasi untuk rawatan kanser prostat [15].

4) Osteoporosis

Dua kajian penting menunjukkan bahawa di antara wanita menopause Asia, mereka yang mengamalkan pengambilan soya, mempunyai kebarangkalian untuk keretakan tulang adalah 1/3 kurang [16,17]. Walau bagaimanapun, kajian terhadap wanita menopause yang telah diberikan soya, protein soya atau isoflavon tambahan telah memberikan keputusan yang bercampur-baur. Sesetengah kajian menunjukkan peningkatan dalam kepadatan mineral tulang dan ada juga beberapa kajian menunjukkan keputusan negatif. Oleh itu, lebih banyak penyelidikan perlu dijalankan sebelum kesimpulan boleh dibuat. Walau bagaimanapun, oleh kerana beberapa soya mempunyai sumber kalsium yang penting untuk tulang yang kuat, jadi tidak salah untuk mengamalkan pengambilan soya dalam diet harian.

5) Kesihatan Kulit

Beberapa kosmetik dan losyen yang mengandungi ekstrak soya telah ditunjukkan dalam kajian klinikal untuk meningkatkan kesihatan dan kecantikan kulit. Kajian menunjukkan bahawa pengambilan isoflavon meningkatkan keanjalan kulit dan meningkatkan sintesis kolagen [18-22]. Walaupun ia adalah terlalu awal untuk kesimpulan muktamad tentang manfaat soya untuk kulit, penyelidikan dalam bidang ini amat memberangsangkan.

CADANGAN PENGAMBILAN

The 2010 U.S. Dietary Guidelines telah mencadangkan untuk meningkatkan pengambilan protein tumbuhan dan soya adalah pilihan terbaik untuk itu. Kualiti protein soya boleh dibandingkan dengan protein haiwan; malah soya mengandungi jumlah minimum lemak tepu. Terdapat juga bukti yang menunjukkan bahawa soya membri manfaat kepada kesihatan. Berdasarkan pengambilan orang Asia dan juga jumlah soya terbukti bermanfaat dalam kajian klinikal, pengambilan yang terbaik adalah kira-kira 15 hingga 25 gram protein soya setiap hari. Jumlah ini terdapat dalam kira-kira 2 hingga 4 hidangan soyfoods.

Rujukan:

1. Franke AA, Custer LJ, Wang W, Shi CY. HPLC analysis of isoflavonoids and other phenolic agents from foods and from human fluids. Proc. Soc. Exp. Biol. Med. 1998, 217,263-73. 
2. Oseni T, Patel R, Pyle J, Jordan VC. Selective estrogen receptor modulators and phytoestrogens. Planta Med. 2008, 74, 1656-65. 
3. Messina MJ. Legumes and soybeans: overview of their nutritional profiles and health effects. Am. J. Clin. Nutr. 1999, 70, 439S-450S. 
4. Wu Z, Rodgers RP, Marshall AG. Characterization of vegetable oils: detailed compositional fingerprints derived from electrospray ionization fourier transform ion cyclotron resonance mass spectrometry. J. Agric. Food Chem. 2004, 52, 5322-8. 
5. Rand WM, Pellett PL, Young VR. Meta-analysis of nitrogen balance studies for estimating protein requirements in healthy adults. Am. J. Clin. Nutr. 2003, 77, 109-27. 
6. Jenkins DJ, Mirrahimi A, Srichaikul K, Berryman CE, Wang L, Carleton A, Abdulnour S, Sievenpiper JL, Kendall CW, et al. Soy protein reduces serum cholesterol by both intrinsic and food displacement mechanisms. J. Nutr. 2010, 140, 2302S-2311S. 
7. Ramsden CE, Hibbeln JR, Majchrzak SF, Davis JM. n-6 Fatty acid-specific and mixed polyunsaturate dietary interventions have different effects on CHD risk: a meta-analysis of randomised controlled trials. Br. J. Nutr. 2010, 104, 1586-600. 
8. Dong JY, Tong X, Wu ZW, Xun PC, He K, Qin LQ. Effect of soya protein on blood pressure: a meta-analysis of randomised controlled trials. Br. J. Nutr. 2011, 1-10. 
9. Li SH, Liu XX, Bai YY, Wang XJ, Sun K, Chen JZ, Hui RT. Effect of oral isoflavone supplementation on vascular endothelial function in postmenopausal women: a metaanalysis of randomized placebo-controlled trials. Am. J.Clin.Nutr.2010,91,480-6.
10. Messina M, Hilakivi-Clarke L. Early intake appears to be the key to the proposed protective effects of soy intake against breast cancer. Nutr. Cancer. 2009, 61, 792-798.
11. Messina M, Wu AH. Perspectives on the soy-breast cancer relation. Am. J. Clin. Nutr.  2009, 89, 1673S-1679S.
12. Yan L, Spitznagel EL. Soy consumption and prostate cancer risk in men: a revisit of a  meta-analysis. Am. J. Clin. Nutr. 2009, 89, 1155-63.
13. Messina M, Kucuk O, Lampe JW. An overview of the health effects of isoflavones with  an emphasis on prostate cancer risk and prostate-specific antigen levels. J. AOAC Int. 2006, 89, 1121-34. 
14. Xu L, Ding Y, Catalona WJ, Yang XJ, Anderson WF, Jovanovic B, Wellman K, Killmer J, Huang X, et al. MEK4 function, genistein treatment, and invasion of human prostate cancer cells. J. Natl. Cancer Inst. 2009, 101, 1141-55. 
15. Ahmad IU, Forman JD, Sarkar FH, Hillman GG, Heath E, Vaishampayan U, Cher ML, Andic F, Rossi PJ, et al. Soy isoflavones in conjunction with radiation therapy in patients with prostate cancer. Nutr. Cancer. 2010, 62, 996-1000. 
16. Koh WP, Wu AH, Wang R, Ang LW, Heng D, Yuan JM, Yu MC. Gender-specific associations between soy and risk of hip fracture in the Singapore Chinese Health Study. Am. J. Epidemiol. 2009, 170, 901-9. 
17. Zhang X, Shu XO, Li H, Yang G, Li Q, Gao YT, Zheng W. Prospective cohort study of soy food consumption and risk of bone fracture among postmenopausal women. Arch. Intern. Med. 2005, 165, 1890-5. 
18. Thom E. A randomized, double-blind, placebo-controlled study on the clinical efficacy of oral treatment with DermaVite on ageing symptoms of the skin. J. Int. Med. Res. 2005, 33, 267-72. 
19. Skovgaard GR, Jensen AS, Sigler ML. Effect of a novel dietary supplement on skin aging in post-menopausal women. Eur. J. Clin. Nutr. 2006, 60, 1201-6. 
20. Draelos ZD, Blair R, Tabor A. Oral soy supplementation and dermatology. Cosmetic Dermatology. 2007, 20, 202-204. 
21. Accorsi-Neto A, Haidar M, Simoes R, Simoes M, Soares-Jr J, Baracat E. Effects of isoflavones on the skin of postmenopausal women: a pilot study. Clinics (Sao Paulo). 2009, 64, 505-10. 
22. Izumi T, Makoto S, Obata A, Masayuki A, Yamaguchi H, Matsuyama A. Oral intake of soy isoflavone aglycone improves the aged skin of adult women. J Nutr Sci Vitaminol. 2007, 53, 57-62. 


No comments:

Powered by Blogger.