3 Ciri Penting Dalam Pilih Kolagen Supaya Kulit Bertambah Cantik

Wednesday, September 20, 2017
Bagi yang mengenali aina zaman buat master dulu, mesti tau gelatin dan aina tak dapat dipisahkan.

Dulu topik kajian aina adalah untuk develop method kenal pasti sumber gelatin daripada sumber yang halal atau tidak. 

Ok, bukan nak cerita pasal topik research aina, tapi masa aina zaman buat master dulu, aina agak sceptical sikit dengan pengambilan collagen orally ni. Betul ke bagi kesan kepada kulit?
3 Ciri Penting Dalam Pilih Kolagen Supaya Kulit Bertambah Cantik

Main reason aina jadi ragu-ragu sebab kalau korang nak tahu gelatin ni dihasilkan daripada kolagen (either daripada acid atau alkaline process). Jadi gelatin ni lebih kepada rantaian peptide yang lebih kecil daripada kolagen. 

Dan pernah juga borak dengan researcher di UPM ni dalam bidang yang sama. Mereka persoalkan kalau ambil kolagen, digest dalam perut menjadi peptide lebih kecil bukan ke jadi gelatin juga? 😅😅😅 (disclaimer: ini adalah pendapat peribadi berdasarkan fikiran logik, bukan berdasarkan bukti saintifik). 

Jadi sejak aina jadi pengedar shaklee, lebih banyak aina belajar mengenai kolagen ni (produk shaklee ada lab dan clinical studies ye, jadi boleh godek journal2 yang berkaitan). 

Bila baca journal2 berkaitan kolagen, ternyata terbukti secara klinikal, ada supplement kolagen yang mampu berikan kesan positif kepada kulit dan rambut. 

Tetapi tak semua jenis kolagen mampu berikan kesan terbaik tau. Ada yang ambil bertahun-tahun tapi macam takde kesan pun.


Apakah Kriteri Terbaik Kolagen?

=======================================
Sekarang dah banyak lambakan supplement kolagen kan? Ada yang murah, ada yang mahal.

Tapi supplement kolagen yang macam mana yang terbaik untuk kulit kita dan paling penting berbaloi la dengan pelaburan duit kita.

Ok, aina share 3 point penting k. Ada banyak kriteria perlu tengok tapi mula dengan 3 point utama dulu.

1) Sumber kolagen
Perlu tahu apakah sumber kolagen yang digunakan. Sama ada lembu? Babi? Ayam? Ikan? Untuk sumber terbaik, pilih la marine collagen atau sumber ikan. 

Banyak kajian menunjukkan kolagen daripada ikan mempunyai 1.5 lebih bioavailability berbanding kolagen daripada sumber lain. Apa tu bioavailability? Maksudnya apa yang kita consume dan jumlah yang masuk dalam darah kita. Jadi kolagen daripada ikan Mempunyai bioavailability yang tinggi.

2) Berat molekul

Berat molekul kolagen bukan maksudnya berat kolagen tu ye. Tapi saiz molekul sendiri. Saiz molekul kolagen diukur dalam unit Dalton (Da). 

Saiz molekul yang terbaik dalam 1000 Da. Bila size molecule kecil, ia akam lebih mudah diserap oleh badan. 

3) kandungan kolagen

Ni paling penting. Wajib tahu berapa banyak kandungan kolagen dalam supplement yang nak diambil. Kalau setakat 100mg, ambil la setahun pun, macam tak nampak sangat kesan.

Kandungan terbaik dalam 2-5g kolagen. Lebih pun tak boleh juga. Jadi kena berpada-pada ye.

So tiap kali korang nak beli kolagen, tengok 3 kriteria utama ni. Kalau tak tau nak tengok, nak senang, ambil la collagen powder shaklee.

Kenapa?

3 Ciri Penting Dalam Pilih Kolagen Supaya Kulit Bertambah Cantik


Collagen powder shaklee:

1) sumber daripada sisik ikan merah.
2) mempunyai size molekul 1000 Da.
3) kandungan kolagen 4g untuk satu sachet.

Dan paling penting, terbukti secara klinikal memberi kesan seawal 8 minggu tau! Best kan? Baru la rasa berbaloi dengan pelaburan duit kita bila ambil supplement kolagen, dapat kesan yang kita nak tu.

Dan kolagen ni bukan untuk kulit je tau, bagi yang ada masalah rambut gugur, sakit sendi pun boleh amalkan supplement kolagen ni. 

Jom tengok apa kata mereka yang dah cuba collagen powder shaklee:

3 Ciri Penting Dalam Pilih Kolagen Supaya Kulit Bertambah Cantik

3 Ciri Penting Dalam Pilih Kolagen Supaya Kulit Bertambah Cantik
3 Ciri Penting Dalam Pilih Kolagen Supaya Kulit Bertambah Cantik


Mana nak dapat kolagen terbaik di pasaran ni? Of course la korang boleh roger aina. 

FB : Aina Amin
No ID: 1092280
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos. 

Anda berminat menjadi pengedar Shaklee?

Dengan kualiti produk yang terjamin dan keberkesanannya terbukti selamat dan berkesan melalui landmark study, saya memerlukan pengedar di seluruh Malaysia.

Hubungi Aina 013-9695362 jika berminat untuk menjana income sehingga 5-6 angka bersama Shaklee. Kehadiran anda amat dialu-alukan

No comments:

Powered by Blogger.