11 Makanan Terbaik Untuk Ibu Menyusu

Tuesday, May 19, 2015
Mendapatkan berat sebelum mengandung adalah antara impian bagi semua para ibu. Tetapi, memastikan badan anda cukup keperluan nutrien adalah jauh lebih penting supaya bayi anda juga mendapat khasiatnya. Bagi para ibu yang ada pengalaman menyusukan bayi anda, pasti anda mempunyai pengalaman sentiasa rasa lapar, penat dan kurang bertenaga selepas susukan anak. Tapi tahukah anda, dengan pengambilan makanan yang berkhasiat setiap hari dapat membantu badan anda untuk lebih bertenaga walaupun anda sedang menyusukan bayi anda secara eksklusif. Di sini saya nak mencadangkan 12 jenis makanan yang mungkin anda boleh amalkan supaya anda dan bayi anda dapat manfaatnya.

1) Ikan Salmon


Salmon, seperti ikan berlemak yang lain, mengandungi sejenis lemak yang dikenali sebagai DHA. DHA amat penting untuk perkembangan sistem saraf bayi anda. Semua susu ibu mengandungi DHA, tetapi tahap DHA lebih tinggi dalam susu ibu yang sentiasa mendapat DHA lebih daripada pemakanan mereka.

DHA dalam salmon juga boleh membantu mood anda yang sedang berpantang. Kajian menunjukkan ia memainkan peranan penting dalam mencegah kemurungan selepas bersalin. Boleh rujuk di sini.

2) Produk Tenusu
Sama ada anda lebih sukakan yogurt, susu atau keju, produk tenusu adalah antara makanan yang penting sepanjang tempoh penyusuan anak anda. Produk tenusu dapat membekalkan protein, vitamin B dan juga kalsium yang amat diperlukan oleh tubuh anda. Jika anda menyusukan bayi anda, kalsium dalam badan anda akan digunakan untuk menghasilkan susu ibu yang penuh kalsium untuk membantu perkembangan tulang dan saraf bayi anda. Oleh itu, amat penting bagi anda untuk mengambil kalsium dalam diet harian anda untuk memenuhi keperluan anda dan bayi anda.

3) Daging lembu tanpa lemak
Tingkatkan tenaga anda sebagai ibu baru dengan makanan yang kaya dengan zat besi seperti daging. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan anda kurang bertenaga dan lesu. Ibu yang menyusu perlu makan protein tambahan dan vitamin B12. Daging adalah sumber terbaik untuk kedua-duanya.

4) Kekacang
Kacang kaya dengan zat besi, terutamanya kacang yang berwarna gelap seperti kacang hitam dan kidney beans. Oleh itu, ia antara makanan yang bagus untuk diambil dalam diet harian anda terutama sekali bagi ibu menyusu yang tidak makan daging (vegetarian). Kekacang adalah sumber protein yang terbaik selain haiwan.

5) Beri


Ibu menyusu perlu ambil dua atau lebih hidangan buah-buahan atau jus setiap hari. Blueberry  adalah pilihan yang terbaik kerana ia dapat membantu anda memenuhi keperluan anda. Selain rasanya yang sangat sedap, ia membekalkan vitamin dan mineral dan memberi anda jumlah karbohidrat yang sihat untuk mengekalkan tahap tenaga anda.

6) Beras perang

Anda mungkin sentiasa cuba untuk mendapatkan berat badan sebelum mengandung secepat mungkin. Tetapi, malangnya kehilangan berat badan yang terlalu cepat boleh menyebabkan susu anda juga turut merundum dan seterusnya membuatkan anda rasa tertekan. Beras perang kurang diproses jika dibandingkan dengan beras putih. Beras perang adalah lebih berkhasiat daripada beras putih kerana ia mengandungi lebih vitamin dan mineral. Ia juga mempunyai serat lebih daripada beras putih. Oleh kerana jumlah serat yang lebih besar dalam beras perang, ia boleh membuat anda kenyang lebih lama dan anda akan makan lebih sedikit. Dengan itu, ia mempunyai glycemic load yang lebih rendah.

7) Buah oren

Buah oren adalah makanan terbaik untuk meningkatkan tenaga. Oren dan buah-buahan sitrus yang lain adalah makanan yang sangat baik untuk ibu yang menyusu. Ibu menyusu perlukan vitamin C lebih banyak daripada wanita biasa. Tetapi awas, makan dalam kuantiti yang sedikit terlebih dahulu untuk melihat jika ia memberi kesan kepada bayi anda. Sesetengah bayi mempunyai perut yang sensitif terhadap pemakanan ibu.

8) Telur

Telur adalah sumber terbaik untuk memenuhi keperluan protein harian anda. Makan scramble egg  untuk sarapan pagi, telur rebus bersama sandwhich untuk makan tengahari atau makan telur dadar dan salad untuk makan malam adalah antara menu yang anda boleh lakukan. Memilih telur yang kaya dengan DHA untuk meningkatkan tahap asid lemak dalam susu anda adalah amat penting.


9) Roti gandum atau whole-wheat bread
Asid folik adalah penting untuk perkembangan bayi anda di awal kehamilan. Tetapi kepentingannya tidak berakhir di situ sahaja. Asid folik adalah antara nutrien penting dalam susu badan anda yang diperlukan oleh bayi anda untuk kesihatan yang baik. Selain itu, ia juga penting untuk kesihatan anda juga. Roti gandum diperkaya dengan asid folik dan juga dapat memberi anda jumlah serat dan zat besi yang sihat. 

10) Sayur-sayuran berdaun hijau
Sayur-sayuran berdaun hijau seperti bayam dan brokoli mengandungi vitamin A yang tinggi. Selain itu, mereka adalah sumber kalsium daripada bukan tenusu yang terbaik dan mengandungi vitamin C dan zat besi. Sayuran hijau juga mengandungi antioksidan.

11) Air
Ibu menyusu perlu  minum air secukupnya untuk mengekalkan tahap tenaga dan pengeluaran susu. Anda boleh mempelbagaikan minuman anda dengan minuman seperti jus dan susu untuk cukupkan jumlah keperluan air yang diperlukan oleh badan. Tetapi, cuba elakkan minuman berkafein seperti kopi atau teh kerana kafein yang terkandung di dalam kedua-dua minuman sedikit sebanyak akan memasuki susu badan anda dan boleh menyebabkan bayi anda susah tidur dengan baik.

Aina Mohd Amin (ID: 1092280)


FB : Aina Amin
Tel No: 013-9695362
Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Tas, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.
Penghantaran ke seluruh negara adalah melalui pos.

Sumber:
1) http://www.webmd.com/parenting/breast-feeding-diet?page=3
2) http://www.livestrong.com/article/280554-glycemic-index-of-brown-rice-vs-white-rice/

1 comment:

  1. Oh beras perang pon termasuk ek? Tengkiu eh share...boleh cuba juga ni..Dah lama tak makan beras perang =)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.