Cara Elak Sembelit Ketika Hamil Sehingga Menyebabkan Buasir

Friday, March 03, 2017
Sembelit ketika hamil adalah antara masalah yang sering dihadapi oleh para ibu. Rasa ngeri je nak membuang. Kadang-kadang tu seminggu 2-3 kali je membuang. Dan apabila timbul masalah sembelit, akan meningkatkan risiko buasir di kalangan ibu hamil. Sebenarnya masalah sembelit ni memang biasa berlaku terutama ketika mengandung. Ini semua disebabkan oleh fisiologi badan wanita hamil itu sendiri. Teruskan membaca kalau nak tahu kenapa.

Cara Elak Sembelit Ketika Hamil Sehingga Menyebabkan Buasir

Salah satu punca utama berlakunya sembelit ketika hamil kerana berlakunya kenaikan hormon progesterone. Bila hormon progesterone tinggi, ia akan menyebabkan otot licin (smooth muscle) akan berada dalam keadaan relaks. Termasuk la saluran penghadaman. Ini akan menyebabkan makanan lalui usus dalam keadaan lebih perlahan. 

Selain itu, semakin bayi dalam kandungan membesar, ia akan menekan bahagian rectum kita. Bila kita memaksa untuk membuang, akan memberikan lebih tekanan dan akhirnya menyebabkan berlakunya buasir. Dan satu lagi penyebab ialah supplement iron yang kita perlu ambil ketika hamil, boleh menyebabkan najis menjadi keras dan sekaligus mengakibatkan sembelit.

BAGAIMANA CARA NAK ATASI MASALAH SEMBELIT?

1) Ambil makanan yang tinggi serat seperti bijirin, kekacang, beras perang, buahan dan sayuran setiap hari. 

Cara Elak Sembelit Ketika Hamil Sehingga Menyebabkan Buasir

2) Pengambilan air masak yang banyak. Sekurang-kurangnya 2 liter sehari.

3) Sentiasa bersenam seperti berjalan, berenang atau apa-apa sahaja senaman ringan untuk melegakan rasa sembelit.

4) Pergerakan usus kita  akan menjadi lebih aktif selepas kita makan. Jadi gunakan masa ini untuk ke tandas. Jangan sesekali tahan rasa untuk membuang.

5) Pengambilan supplement yang dapat membantu untuk atasi masalah sembelit. Untuk aina sudah semestinya aina pilih ostematrix. 


Cara Elak Sembelit Ketika Hamil Sehingga Menyebabkan Buasir

BAGAIMANA OSTEMATRIX DAPAT MEMBANTU ATASI MASALAH SEMBELIT?

Ostematrix Shaklee bukan sekadar pil kalsium. Ia juga mengandungi magnesium dan vitamin D yang berfungsi untuk bantu penyerapan kalsium pada tahap optimum. Jadi apa kaitan pula dengan sembelit kan?


Cara Elak Sembelit Ketika Hamil Sehingga Menyebabkan Buasir
Haa, kalau korang nak tahu, magnesium memang dikenali sebagai supplement yang dapat melegakan sembelit. Ini adalah kerana magnesium dapat bantu untuk relakskan dan bantu pergerakan otot usus. Jadi sangat membantu ketika proses membuang di mana tidak perlukan usaha yang lebih pun untuk teran waktu membuang.

Fugsi lain magnesium, ia akan tarik air ke dalam usus. Jadi ia akan membantu najis untuk menjadi lebih lembut dan mudah untuk dibuang.

Aina dulu daripada zaman anak dara ye ada masalah sembelit. Waktu hamil tak perlu cakap la. Memang masalah negara dah tu. Masa zaman anak dara macam-macam produk dekat farmasi yang calim untuk detoks dan dapat bantu dengan masalah sembelit dah aina cuba. Tapi satu pun tak berkesan. Dan malangnya waktu mengandung aina tak kenal Shaklee lagi. Jadi masalah tak selesai malah lebih teruk.

Tapi alhamdulillah, waktu pantang aina mula kenal Shaklee sebab aina ambil set pantang Shaklee. Dengan izin Allah, asbab ambil ostematrix memang mudah sangat aina nak membuang. Setiap pagi pula tu memang wajib ke tandas dulu. Ya Allah, rasa lega sangat bila masalah sembelit aina settle. Sampai sekarang ostematrix memang wajib aina ambil setiap hari.

Itu pengalaman aina, apa kata orang lain pula?
Cara Elak Sembelit Ketika Hamil Sehingga Menyebabkan Buasir
Cara Elak Sembelit Ketika Hamil Sehingga Menyebabkan Buasir
Cara Elak Sembelit Ketika Hamil Sehingga Menyebabkan Buasir
Cara Elak Sembelit Ketika Hamil Sehingga Menyebabkan Buasir

Jadi jangan biarkan masalah sembelit belenggu anda. Silap haribulan boleh menyebabkan buasir pula. Kalau kena buasir luar, fuuuhhh, memang sakit la. Nak duduk tak senang, nak jalan pun susah, baring pun tak kena. Nak jumpa doktor pun malu!! Jadi sebaiknya kita cegah sebelum terjadi. Dan ostematrix adalah pilihan terbaik untuk masalah sembelit.


>> Set Hamil Lengkap Ibu Mengandung (sila klik)

Jadi, jangan tunggu lama-lama. Meh order vitamin mengandung anda sekarang. Cara nak order mudah je, pm/whatsapp aina pada no di bawah atau klik je butang buy now dan beli directly di website shaklee. Dan setiap pembelian produk shaklee daripada aina of course la akan dapat free consultation sepanjang hayat! 

 
FB : Aina Amin
No ID: 1092280
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos. 


Anda berminat menjadi pengedar Shaklee?

Dengan kualiti produk yang terjamin dan keberkesanannya terbukti selamat dan berkesan melalui landmark study, saya memerlukan pengedar di seluruh Malaysia.

Hubungi Aina 013-9695362 jika berminat untuk menjana income sehingga 5-6 angka bersama Shaklee. Kehadiran anda amat dalu-alukan.

No comments:

Powered by Blogger.