Kesan Pengambilan Alfalfa Raja Segala Tumbuhan Terhadap Kesihatan

Friday, November 18, 2016
Assalamu'alaikum...

Sempena bulan ni ada promosi alfafa, aina nak share sikit beberapa fakta mengenai alfalfa (raja segala tumbuhan) ni. Siapa pernah consume alfalfa? Alfafa ni adalah sejenis herba yang dapat memberi 1001 kebaikan kepada kesihatan kita. Alfalfa dah digunakan daripada zaman dulu kala lagi. Dan nama alfalfa sendiri adalah daripada perkataan arab yang bermasud 'raja segala makanan'. 

 

Akar tumbuhan alfalfa ni boleh mencapai sehingga 20 kaki ke dalam tanah tau unutk dapatkan segala nutrien yang kaya dalam bumi ni. Disebabkan akar yang menjalar jauh ke dalam perut bumi tu, alfalfa mempunyai kandungan nutrisi yang sangat tinggi dan mempunyai kandungan klorofil lebih baik daripada mana-mana tumbuhan.

Korang tau tak? Orang dulu-dulu banyak gunakan alfalfa dalam perubatan. Orang Greek guna untuk rawat masalah buah pinggang dan pundi kencing. Orang di China gunakan alfafa untuk atasi masalah batu karang. Dan di India, Perubatan Ayurvedic menggunakan alfalfa untuk rawat bengkak air, arthritis dan ulcers. Nampak tak betapa sepcialnya alfalfa ni sampai digunakan satu dunia!

Apakah kegunaan Alfalfa ni?

 

1) Untuk mereka yang ada masalah jantung, alfalfa mampu menurunkan paras kolestrol. Kajian klinikal terbukti bahawa penggunaan alfalfa jangka panjang membantu menghapuskan lemak, mengurangkan kolestrol,mencegah penyakit jantung, strok dan darah tinggi. Hanya alfalfa yang mengandungi saponin, seperti span yang bertindak sebagai serat yang menyerap kolestrol.

2) Alfalfa terkenal sebagai herba untuk detoks darah dan hati kita. ia mempunyai diuretic effect (asyik rasa nak kencing je) dan klorofil dalam alfalfa akan bertindak sebagai agen detoks semulajadi. 

3) Bantu dengan masalah batu karang.

4) Pesakit rheumatoid arthritis dan gout digalakkan untuk amalkan alfalfa kerana ia dapat membantu untuk mengimbangkan tahap alkalinity dan acidity dalam badan dan juga dissolve uric acid.

5) Alfalfa juga dapat membantu dengan sistem pencernaan. Ia membantu dengan masalah penghadaman dan angin.

6) Jika mempunyai masalah resdung dan allergik yang teruk, alfalfa juga dapat membantu. Husband aina yang biasa setiap kali bangun tidur bersin je, lepas amalkan alfalfa, dah tak bersin dah.

7) Masalah diabetes dapat diatasi kerana alfafa dapat membantu menurunkan paras gula dalam darah.

8) Sebagai milkbooster dan juga merapatkan miss V. Jika ibu yang tengah berpantang, dinasihatkan untuk ambil alfalfa juga kerana ia memabntu untuk memanaskan badan.

Kenapa mesti alfalfa keluaran Shaklee?

 Tumbuhan alfalfa ditanan secara organik di Lembah Antelope, California. Penggunaan racun a big NO. Tidak seperti alfalfa yang ditanam di ladang-ladang konvensional yang racun digunakan secara meluas. Alfalfa Shaklee tak ada langsung penggunaan segala jenis racun bahaya. Baja kimia pun tak ada juga. Jadi kita boleh yakin alfalfa daripada Shaklee bebas daripada bahan kimia berbahaya.

Untuk mengekalkan dan pastikan kandungan nutrisi yang tinggi dalam alfalfa, Shaklee hanya tuai alfalfa apabila sudah matang pada umur 5-7 tahun. Lepas dituai, ia akan dibiarkan kering di persekitaran udara yang bersih dan bebas pencemaran. Daun-daun kering dijadikan serbuk dan akhirnya dibuat dalam bentuk kapsul. Setiap tablet alfalfa mengandungi 300mg alfalfa.

Lepas baca ni ada rasa nak makan alfalfa tak? Nak lagi best? Jom layan testimoni mereka yang dah makan alfalfa ni:

 

 

 

 

Macam mana? Banyak kan manfaat yang boleh dapat dengan makan alfalfa je? Satu botol kecil tu tak mahal pun. Memang mampu milik la. Kalau nak, boleh roger aina k.

FB : Aina Amin
FB Fanpage: Jom Sihat dan Cantik
Tel No: 013-9695362
Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Gelora, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.

Penghantaran ke seluruh negara melalui pos


No comments:

Powered by Blogger.