Melatih Kanak-kanak Setahun 6 Bulan Duduk Dalam Carseat

Thursday, January 30, 2020
Selamat tahun baru semua! Bila masuk tahun 2020, mak ayah mula la fikir tentang undang-undang baru wajib pakai carseat untuk kanak-kanak yang ketinggian bawah 135 cm kan? 



Bila sebut carseat je, mula la terbayang muka anak menjerit-jerit dan meronta-ronta taknak duduk dalam carsear. Aina pun mempunyai masalah yang sama dengan uwais. Tahun lepas berapa kali aina cuba letak uwais dalam carseat tapi tiap kali tu tewas dengan jeritan dia. Stress ok. 

Jadi apa yang aina buat? Aina cuba juga dengan cara yang sama aina train ammar dulu. Sebelum masuk tahun baru (dalam sebulan sebelum tu kut), setiap hari aina akan cakap pada uwais, lepas ni bila naik car uwais kena duduk dalam carseat ok? Reaksi dia, angguk jela. 😅😅

Dan tiap kali nak tidokan uwais, aina akan cakap benda yang sama dan tambah ayat uwais suka duduk dalam carseat. Dengan harapan semua tu masuk dalam minda separa sedar dia. Dan mudah lah aina nak train dia nanti. 

Masuk bulan 1, aina mula letak uwais dalam carseat. Dan as expected la kan. Nangis beria taknak duduk dalam carseat. Tapi cekalkan juga hati dan biar je dia nangis.

Menangis minta simpati

Nampak kan gambar nangis tu? 😅 Tapi abang ammar relaks je. Jadi kami memang pasang lagu didi and friends dan nyanyi sama-sama dengan gembiranya untuk distract uwais. Dan alhamdulillah nangis tak lama pun. Dalam 10 minit je. Lepas tu dia diam sambil angguk-angguk kepala ikut rentak lagu. 

Mungkin salah satu sebab dia tengok abang ammar relaks je duduk dalam carseat, so dia pun ikut diam. Tapi dalam masa yang sama, ekspresi muka tak puas hati. Takpe la janji dia diam kan? Sampai rumah, mama expressed muka happy dan excited gila dekat uwais sebab dia berjaya duduk dalam carseat. 

Tertido dengan lenanya.

Ni cubaan bawa pergi jalan malam-malam pula. Niat di hati nak belikan hadiah untuk both sebab good boy sangat dua2 duduk dalam carseat. Tapi at the end dia tertido dalam carseat. 😅 😅 so tak jadi pergi kedai, kita ronda-ronda bandar jela. Hadiah terpaksa postponed. 

Muka pasrah

Hari kedua duduk dalam carseat. Nampak kan muka pasrah je. Dan alhamdulillah kali ni tak nangis langsung! Dan kali ni mama abah bawa pergi kedai untuk tunaikan janji beli hadiah. 😘 😘 

On the way ambil abang balik sekolah

Dan yang ini first time uwais duduk belakang sorang-sorang sebab abang ammar dekat sekolah. But alhamdulillah, uwais sangat behave!! 

Dulu aina selalu fikir susah nak train uwais duduk dalam carseat sebab uwais anak yang lasak dan tak boleh duduk diam (duduk dalam kereta pun nak panjat). Tak macam abang ammar lebih suka main duduk setempat. Tapi alhamdulillah, mudah sangat sebenarnya. Yang penting kena selalu cakap dan explain pada dia. 

Anggap je dia dah faham. Sehingga sekarang aina masih akan remind dia setiap kali nak naik kereta 'uwais duduk dalam carseat tau'. Dan seperti biasa dia akan angguk.

Nyum...nyum..nyum..

Semoga uwais terus suka duduk dalam carseat dan perjalanan kita sentiasa dalam lindungan Allah. 😍😍

No comments:

Powered by Blogger.