Cara Atasi Masalah Senggugut di kalangan wanita

Thursday, January 30, 2014
Hari ni jom cite pasal senggugut atau period pain. Saya percaya ramai wanita kat luar sana sering ada masalah senggugut ni kan? kadang2 sampai rasa takut nak period!!!tak tahan rasa sakit dia yg amat..Ye..ye..saya amat memahami perasaan itu sebab dulu sebelum kahwin memang ada masalah yang sama.


Kat sini saya nak kongsi sikit antara tips2 yang kite boleh buat untuk elak senggugut:-


1) Bila dah nak dekat2 waktu period, cuba elakkan makan makanan yang sejuk. Contohnya, air sejuk, ais krim dan sebagainya. (yang ni memang saya amalkan n alhamdulillah menjadi).


2) Sentiasa bersenam. Cara ini dapat meningkat kan metabolism badan dan sekaligus badan pun panas je..hehehe


3) Minum air halia sebab halia boleh membantu lancarkan darah dan hangatkan badan. Nak sedap boleh la wat teh o halia. =)


4) Makan supplemen semulajadi yang dapat membantu badan anda. Kira-kira 30% populasi wanita yang mengalami Pre-Menstrual Syndrome (PMS). PMS berkaitrapat dengan masalah badan untuk sintesis Gamma Linoleic Acid (GLA) iaitu sejenis asid lemak Omega-6 yang diperlukan oleh badan dalam penghasilan hormon prostaglandin. Satu kajian menunjukkan, wanita yang mengalami PMS mempunyai paras GLA 80% lebih rendah berbanding wanita yang tidak mengalami gelaja PMS. Hasil kajian juga menunjukkan wanita yang mengambil GLA sebagai suplemen harian, dapat legakan simptom PMS. 


BAGAIMANA SUPLEMEN GLA COMPLEX DAPAT MEMBANTU ATASI MASALAH ANDA?

Dr. Tori Hudson, N.D. (seorang Doktor Naturophatic) mengatakan, pengambilan suplemen minyak borage (mengandungi GLA) dan minyak benih bunga matahari (mengandungi linoleic acid)  adalah salah satu cara untuk menggalakkan sintesis prostaglandins yang dapat mengurangkan rasa sakit senggugut.

APA KATA MEREKA YANG DAH AMALKAN GLA NI?


Masalah Senggugut Teruk Nak Patah Pinggang! Mak Aih, Nasib Dah OK from iReach HD on Vimeo.

Sekiranya anda berminat dan ingin dapatkan konsultasi percuma, bolehla hubungi saya:

Aina Mohd Amin (ID: 1092280)

FB : Aina Amin
Tel No: 013-9695362
Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Tas, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.
Penghantaran ke seluruh negara adalah melalui pos.






No comments:

Powered by Blogger.