5 Jenis Makanan yang boleh meningkatkan penghasilan kolagen

Friday, December 19, 2014
Kolagen (collagen) berasal daripada perkataan Yunani 'Kolla' yang bermaksud gam dan 'Gen'  adalah singkatan bagi agen. Apabila digabungkan menjadi agen gam yang bertanggungjawab melekatkan lebih daripada 60 trillion sel dalam tubuh badan manusia. Kolagen merupakan satu elemen penting dalam mengekalkan fungsi badan. Malangnya, apabila umur kita meningkat 25 tahun, badan kita semakin kehilangan kolagen. Tetapi, jangan risau, terdapat beberapa makanan yang dapat menolong untuk meningkatkan kembali penghasilan kolagen di dalam badan kita.


1) Produk soya seperti susu soya dan keju mengandungi elemen dikenali sebagai 'genistein'. Genistein adalah sejenis hormon yang dapat meningkatkan pengeluaran kolagen di dermis. Genistein juga mengandungi beberapa enzim yang mampu meneutralkan radikal bebas dan mengekalkan kulit untuk lebig sihat dan cantik.



2) Sayur-sayuran hijau gelap juga merupakan antara contoh makanan yang mengandungi agen untuk menghasilkan kolagen.Sayur seperti bayam, kale, dan asparagus kaya dengan vitamin c dapat membantu menguatkan keupayaan badan untuk menghasilkan kolagen dan menggunakan protin dengan lebih efektif.

3) Buah-buahan dan sayuran merah merupakan sumber yang sangat baik untuk meningkatkan kandungan kolagen. Kehadiran lycopenes dapat membantu untuk bertindak sebagai antioksidan yang seterusnya meningkatkan pengeluaran kolagen. Cuba tambahakn lada benggala merah, bit dan tomato segar di dalam diet harian anda.Selain itu, beri gelap seperti beri biru dan hitam juga dapat membantu untuk meningkatkan tahap antioksidan dalam badan dan merangsang pengeluaran kolagen.


4) Asid omega dapat membantu dalam mewujudkan persekitaran yang ideal untuk pengeluaran kolagen. Ikan seperti salmon dan tuna adalah sumber asid omega yang sangat baik. Selain itu, asid lemak ini membantu meningkat pengeluaran kolagen dalam ligamen dan tisu perantara dan membantu menguatkan mereka. Avokado juga mengandungi asid lemak yang sama seperti ikan. Minyak avokado mampu meghidratkan kulit dan ia sangat serasi dengan minyak semulajadi kulit anda. Minyak avokado mempunyai kandungan steroid tumbuhan yang tinggi dan dapat membantu dalam mengurangkan bintik hitam dan tanda-tanda penuaan.Ia juga membantu dalam menjana semula dan meremajakan kulit yang rosak akibat daripada radikal bebas. Minyak avokado telah terbukti secara saintifik dalam menrangsang pengeluaran kolagen dan meningkatkan kandungan kolagen dalam lapisan dermis kulit anda. Oleh itu, jangan lupa untuk memasukkan avokado segar dalam salad kegemaran anda!


5) Makanan yang kaya dengan kandungan sulfur juga penting untuk pengeluaran kolagen. Antaranya buah zaitun hijau dan hitam, timun segar dan batang saderi segar. Apabila sayur-sayuran yang kaya dengan vitamin A diambil bersama makanan tinggi sulfur, ia dapat membantu dalam mengekalkan tahap kolagen yang tinggi. Cuba tambah lobak merah mentah, tembikai segar dan keledek bakar dalam diet anda untuk merangsang penambahan kolagen di dalam badan.

Salah satu perkara penting yang perlu diingat adalah kita perlu amalkan pemakanan diet yang seimbang. Mengambil segala nutrien yang diperlukan oleh tubuh anda supaya tumbuh anda dapat menghasilkan kolagen yang berkualiti. Dengan mengambil beberapa makanan yang disebut tadi, anda akan mula melihat perbezaan kulit anda serta akan merasa badan lebih sihat insyaAllah. Selain itu, anda juga boleh mengamalkan supplemen kolagen untuk dapatkan kesan yang lebih cepat. Apakah supplemen kolagen yang terbaik?haa...boleh baca di entri ini. =)

Aina Mohd Amin (ID: 1092280)
FB : Aina Amin
Tel No: 013-9695362
Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Tas, Balok, UMP Gambang, Inderapura dan sekitar Kuantan, Pahang.
Penghantaran ke seluruh negara adalah melalui pos.


No comments:

Powered by Blogger.