Kepentingan antioksida kepada tubuh badan

Kenapa kita sangat memerlukan antioksida dalam badan kita? Kita kenali terlebih dahulu ape itu antioksida yang selalu sangat disebut2 dalam iklan dan dalam produk2 makanan di pasaran. Ok, antioksida adalah natural compound yang boleh ditemui di dalam makanan kita (nerd mode on!). Kegunaan utama antioksida ini adalah untuk meng'neutralize'kan radikal bebas (free radical) di dalam badan kita. Sudah, ape plak radikal bebas ni?
Source: www.amazing-glutathione.com/what-are-antioxidants.html

Analogi dia senang cerita macam ni la. Radikal bebas ibarat "bad guy" dan antioksida "good guy". So, more like good vs bad la kan. Radikal bebas secara umunya adalah atom yang sekurang-kurangnya mempunyai satu elektron yang tidak berpasangan dalam sel badan kita. Oleh kerana dia tidak berpasangan, maka hidupnya kurang stabil (ibarat suami yang ditinggalkan isteri, mesti tak stabil kan hidup?hehe). Jadi, untuk stabilkan diri dia, dia perlu 'mencuri' (that's why he's BAD!) elektron daripada molekul yang berdekatan.

Jadi, mana datangnya radikal bebas ni?

Source: http://www.jisponline.com/article.asp?issn=0972-124X;year=2008;volume=12;issue=3;spage=79;epage=83;aulast=Pendyala
Haa..tu dia..semuanya ada di persekitaran kita. Sekarang adalah bahagian di mana anda perlu bertanya .. "Adakah itu masalah saya?" 

Jawapannya adalah "Ya, ia adalah masalah kita!" Kenapa? Ini adalah kerana apa sahaja yang disentuh oleh radikal bebas dan 'mencuri' elektron (sila rujuk perenggan di atas!), Ia akan merosakkan! (kerana salah satu elektron dicuri, ingat?) 

Sebagai contoh, radikal bebas sentuh DNA, ia boleh menyebabkan mutasi yang boleh membawa kepada pelbagai penyakit seperti kanser. Ia seperti tindak balas berantai, semakin banyak sel yang disentuh oleh radikal bebas (dan mencuri elektron!), semakin banyak sel yang akan rosak .. 

TAPI....
Semua rantaian ini dapat dihapuskan apabila radikal bebas ini mengikat kepada ... ANTIOKSIDAN!

Oleh sebab itulah kenapa antioksida sangat penting dalam keperluan harian. Pada asanya, antioksida adalah penting sebagai anti-penuaan, anti-inflammatories dan ia juga membantu dalam meningkatkan sistem imun badan.

Anda mesti tertanya-tanya .. bagaimana ia membantu dengan kulit, bukan? Mudah, jika anda mempunyai sel-sel kulit yang sihat, anda akan mempunyai kurang masalah dengan garis-garis halus, jerawat dan pigmentasi (dengan itu kulit lebih cerah dan secara tidak langsung anti-oksida berfungsi sebagai sunblock!).

JADI...
Apakah vitamin yang boleh diambil sebagai antioksida?


Pakar nutrisi mencadangkan pengambilan Vitamin A,C dan E bersama2 untuk menggandakan kesan anti-oksidasi dalam melawan radikal bebas.

Banyak sangat pil nak telan?

TUNGGU......

Sebagai alternatif kepada mereka yang tak suke nak telan pil banyak2, anda boleh cuba.....


Tak perlu makan banyak. Satu sudu kecil sekali sehari dan cukup memadai! 

Jadi? Macam mana...dapatkan supplemen antioksida anda sekarang!

Aina Mohd Amin (ID: 1092280)
FB : Aina Amin
Tel No: 013-9695362
Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Tas, Balok, UMP Gambang, Inderapura dan sekitar Kuantan, Pahang.
Penghantaran ke seluruh negara adalah melalui pos.

Konsultasi percuma akan diberikan!! ^_^




No comments:

Powered by Blogger.