Atasi masalah anak kurang selera makan

Wednesday, November 18, 2015
Allahuakbar..alhamdulillah..subhanallah..

Segala puji hanya bagi Allah. Hari ini saya sangat happy sebab Ammar (1 tahun 9 bulan) dah start ada selera nak makan. Kalau sebelum ni, memang bercinta kalau nak bagi dia makan. Boleh migrain kepala ni hari2 nak paksa dia makan. Ibu mana tak risau bila anak kurus je dan taknak makan. 

Macam-macam petua yang saya dapat daripada mr.google yang saya dah buat. Salah satu daripadanya mandi dengan daun kucai. Gigih la saya blend daun kucai tu campur plak dengan air suam, bagi Ammar mandi dengan air tu. Dengan harapan selera makan dia makin meningkat. Tapi tak berkesan pun.

Kalau ahli keluarga saya macam mak ayah n mak ayah mertua memang tahu susah betul bagi ammar makan. 3 suap nasi sehari dah kire paling banyak dah tau. Bukan sekali makan 3 suap. Sehari 3 suap. Yang lain makan keropok, kerepek memang favourite dia la. Memang risau sangat kalau keperluan nutrien harian dia tak cukup. Yela, sel2 badan tengah aktif untuk badan membesar. Mestila kena cukup segala keperluan nutrien, barulah badan membesar dengan sihat. Boleh dikatakan setiap kali nak bagi ammar makan saya akan nangis. Sampai tahap saya pernah kena gastrik (saya tak pernah ada gastrik tau) sebab stress sangat dengan anak taknak makan.

Jadi apa ikhtiar terakhir saya? Saya cuba ikhtiarkan pula dengan mealshake dan chew vitamin c. Kedua2 nya untuk tambah selera makan anak. Mula2 bagi ammar makan chew vit c. Memang dia reject. Dia kata 'macam' (baca: masam)!. Ok, so saya ubah method. Jadi mak2 ni kena selalu berfikiran kreatif untuk selesaikan masalah. Pagi2 lepas bagi ammar makan breakfast ( lebih kepada isi perut), lepas tu dalam pukul 9-10pagi saya akan buat smoothie untuk ammar (sebab anak bujang ni suke yang amat dengan ais). Saya akan blend kan buah oren. Tapis dan amik jus je. Lepas tu, ambil pati jus oren tadi campur dengan 2 sudu mealshake+1 biji chew vit c+air batu. Blend la semua. Rasa memang sedap. Rasa macam vitagen oren pun ada.

Lepas bagi ammar minum pagi tu, tengahari tu saya goreng nasi. Sambil masak zikir2 memuji Allah, selawat2 sikit dan niat nak bagi anak makan dengan berseleranya. Pastu cuba suap, dia makan dengan lajunya! Siap minta nak nasi (which is sangat rare ye). Siap tambah lagi nasi 2 kali!! Allahuakbar..Allah Maha Mendengar rintihan hamba dia ni. Petang minta pula makan biskut. Malam makan nasi lagi sampai habis!! 

Masa tu fikir, ye ke ni? 180darjah berubah anak soleh ni. Kalau dulu dalam sejam lebih nak bagi dia makan sebab suke sangat kemam makanan dalam mulut. Taknak telan. Nasi lagi la..selalu cakap 'taknak!'. Sekarang, tak sampai setengah jam dah habis makan semua nasi dia.

Pagi esoknya saya cuba lagi. Sebelum ni selalu akan bagi breakfast makan roti canai atau roti telur. Sebab yang tu je macam banyak sikit dia makan. Pagi ni saya cuba bagi makan nasi minyak pulak dengan lauk kari ayam. Kalau ikutkan sebelum ni memang dia akan reject. Taknak langsung. Tapi alhamdulillah..habis licin nasi minyak!!Ya Allah, gembiranya hati saya ni bila tengok berselera je dia makan. Saya teruskan bagi smoothie macam semalam.  Pukul 11pagi tadi, dia makan keledek rebus pula. Sekarang dah tido kekenyangan.

Alhamdulillah..semoga selera makan Ammar ni maintain macam ni. Mama doakan ammar membesar dengan sihat dan jadi anak soleh ye.

Sape ada masalah anak susah nak makan macam saya, try la mealshake dan chew vit c dulu. InsyaAllah, kita usaha, Allah akan tolong kita.


FB : Aina Amin

Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Tas, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.
Penghantaran ke seluruh negara adalah melalui pos.

No comments:

Powered by Blogger.