Soya meningkatkan risiko untuk dapat kanser : Fakta atau Mitos?

Assalamu'alaikum..

Pernah dengar tak orang selalu war-warkan minum soya boleh menyebabkan breast cancer? Betul ke fakta ni?Malangnya, ramai antara kita yang sentiasa percaya kepada perkara2 yang negatif dan terus sebarkan tanpa asal-usul periksa terlbih dahulu. Pertama sekali kita harus faham apakah perbezaan GMO vs NON-GMO soya.


Korang tau tak?

Kalau ikut statistik, 98% soya yang dijual di Malaysia adalahimport daripada US dan lebih 90% soya di US pula telah diubah genetiknya dalam erti kata lain GMO-soya. Secara am nya, tujuan produk GMO adalah untuk memenuhi keperluan makanan seluruh dunia. Tapi bagaimana pula dengan soya?

Kebanyakkan soya yang ditanam di US telah diubah genetinya supaya tidak mati apabila disembur dengan racun perosak. Pasaran soya ni sangat besar. Jadi, untuk mendapatkan keuntungan yang lebih, mereka perlukan tanaman soya yang tdak akan mati seleas disembur dengan racun dan cepat membesar Masalah utama adalah soya adalah sejenis makanan legume. Dalam erti kata lain, ia akan menyerap sekali racun-racun yang telah disembur ke dalam biji soya.  Jadi, penyebab utama kanser sekarang adalah sebab makan racun-racun yang diserap dalam soya atau sebab soya tu sendiri?

Bagaimana pula dengan Non-GMO soya?

Non-GMO soya seperti ESP mengandungi kandungan isoflavone yang tinggi. Kenapa? Kacang soya ini diproses menggunakan air (bukan alkohol) bertujuan untuk mengekalkan kandungan isoflavone dalam soya. Boleh rujuk di sini untuk maklumat lanjut.

Apa pula isoflavone dan fungsi utama?

Isoflavone adalah sejenis phytoestrogen. Ia mempunyai struktur kimia seperti hormon estrogen. Disebabkan oleh ini, ramai yang berpendapat ia juga boleh menyebabkan kanser payudara. Betul ke?

Menurut American Cancer Society, isoflavone boleh bertindak seperti estrogen. Tetapi ia juga mempunyai sifat anti-estrogen juga. Jadi, fungsi isoflavone ialah ia akan bersaing dengan estrogen dalam badan untuk mengurangkan risiko masalah kesihatan akibat estrogen yang berlebihan atau kurang. Senang cerita, isoflavone ni lah bertanggungjawab untuk menstabilkan semula hormon dalam badan. Selain itu, ia juga dapat membantu melawan pertumbuhan tumor kerana ia mampu melawan sel-sel kanser. Jadi, ini menunjukkan soya bukanlah penyebab kanser terutama kanser payudara. Malah dapat mengurangkan risiko dapat kanser lagi. Terdapat beberapa kajian yang menyokong fakta ini.

Boleh baca dengan lebih lanjut di:


Bukan itu sahaja, makanan soya kaya dengan serat dan pengambilan makanan tinggi serat dapat menurunkan risiko beberapa jenis kanser termasuklah colorectal cancer. Terdapat satu kajian yang dijalankan di kalangan pesakit yang survive daripada prostate cancer menunjukkan pengambilan makanan soya dapat menurunkan paras PSA.

Jadi, tak jadi masalah untuk kita mengambil makanan soya dan minuman soya. Yang penting pemilihan jenis soya adalah yang paling utama. Untuk saya dan keluarga semestinya kami pilih soya daripada ESP Shaklee. Terbukti diperbuat daripada non-gmo soya dan proses soya nya dibasuh menggunakan air untuk mengekalkan kandungan isoflavone.

Untuk dapatkan produk minuman soya bermutu tinggi ni, hubungi saya dan dapatkan konsultasi percuma khas untuk pelanggan saya. Benda yang baik dan memberi manfaat, kita kongsi bersama.

FB : Aina Amin

Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Tas, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.
Penghantaran ke seluruh negara adalah melalui pos.

No comments:

Powered by Blogger.