Cara-cara Atasi Masalah Buasir Dengan Mudah

Assalamu'laikum..

Buasir atau hemorrhoids adalah satu penyakit digestive disorder yang biasa. Kebiasaanya wanita hamil mempunyai risiko yang tinggi untuk dapat buasir. Biasanya bila dapat buasir ni, perasaan malu terus menerjah dalam diri ini kan? Mana taknya, ia melibatkan bahagian dubur. Bila alami penyakit buasir ni (terutama buasir luar), nak duduk pun rasa sakit kan?




Apakah buasir atau hemorrhoids sebenarnya?

Buasir terjadi disebakan berlakunya pembengkakan salur darah pada rektum dan dubur. Apabila vena di kawasan rektum dan dubur mula membengkak, dinding vena akan semakin menegang, menipis dan menyebabkan rasa sakit, gatal dan perit. Kadangkala ia boleh pecah terutama sewaktu meneran. terdapat dua jenis buasir; buasir dalam dan buasir luar.

Sumber: Mayoclinic.org
Buasir Dalaman

Kebiasaannya buasir jenis ini tidak sakit kerana ia terletak jauh dalam rektum. Antara petanda pesakit ada buasir dalaman adalah berlaku pendarahan waktu membuang.

Buasir Luaran

Buasir jenis ini yang biasanya boleh menyebabkan rasa gatal, sakit dan pedih di bahagian dubur terutama ketika hendak membuang. Tahap kesakitan berbeza bagi setiap orang. Ada yang mungkin hanya rasa kurang selesa. Tapi ada juga akan rasa sakit dan pedih. Sakit yang teramat sangat mungkin berlaku akibat daripada salur darah yang tersumbat oleh darah beku.

Apakah yang boleh saya lakukan?

1) Elakkan sembelit

# Banyakkan pengambilan makanan kaya dengan serat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran.
# Minum air masal secukupnya.
# Lakukan senaman setiap hari

2) Kurangkan kesakitan

# Mandi dengan air suam untuk kurangkan kesakitan dan kegatalan.
# Gunakan ais untuk tuam bahagian bengkak atau duduk dalam besen berisi air garam.

Bagaimana pengambilan vitamin dapat membantu masalah buasir?


Zink : Zink adalah sangat bagus untuk penyembuhan luka dalaman yang cepat. Jadi jika masalah buasir anda sampai tahap keluar darah dan rasa sakit dan perit, sangat elok ambil zinc complex.

Ostematrix: Membantu elak sembelit. Pengambilan ostematrix membantu melembuatkan najis dan membuatkan proses pembuangan lebih lancar.

Omega Guard : Membantu mengecutkan otot2 yang tegang dan mengelakkan darah beku dan keradangan.

Betul kah vitamin2 ini dapat membantu atasi masalah buasir?








Best kan? Selain daripada membantu dengan masalah buasir, anda juga akan dapat banyak kebaikan lain dengan pengambilan vitamin-vitamin ni. Sekali cuba, lepas tu confirm taknak tinggal makan vitamin Shaklee tau macam saya. =)

Jadi hubungi saya untuk dapatkan vitamin-vitamin terbaik di pasaran dunia ni.

FB : Aina Amin

Tel No: 013-9695362

Email: aina061@gmail.com
COD area: Indera Sempurna, Taman Selamat, Tanjung Api, Kampung Selamat, Tanjung Lumpur, Taman Tas, Balok, UIA, Inderapura, HTAA dan sekitar Kuantan, Pahang.
Penghantaran ke seluruh negara adalah melalui pos.



1 comment:

Powered by Blogger.